Hele 25 prosent i videregående skole underviser uten godkjent utdanning. Dette vil gå ut over kvaliteten på undervisningen, og til syvende og sist er det elevene som blir taperne. Det er lærernes kompetanse som er nøkkelen til å heve kvaliteten i skolen.

Et viktig mål for regjeringen har vært å øke kompetansen i skoleverket. Tusenvis har fått etter- og videreutdanning i særlig norsk, matematikk og engelsk de siste årene, noe som selvsagt er positivt. Men samtidig som det er et skrikende behov for utdannede lærere i skolen, ble det innført nye kompetansekrav i norsk, matematikk og engelsk i 2015, som ble gitt en tilbakevirkende kraft.

Resultatet ble at tusenvis av kvalifiserte lærere over natten ble ansett som mindre kvalifiserte, og må tilbake til skolebenken for å re-kvalifisere seg. Samtidig fylles klasserommene av helt ukvalifiserte «lærere». Myndighetene lar bakdøra til stå på vidt gap til å undervise uten å ha noen formell lærerutdanning, mens de gir kvalifiserte lærere en betydelig ekstra arbeidsbyrde ved å ta rekvalifiseringen som en del av sin egen fritid.

Dette har førte til stor uro og misnøye blant titusener av lærere i skolen. Om de avskiltede ønsker å undervise i sine fag videre har de nå dispensasjon frem til 2025, men det hefter en «mangellapp» ved dem. Nå er de «disp-lærere» – altså ikke helt fullverdige kompetente slik de var før 2015.

Mange vil oppleve det som lite motiverende å ta opp igjen gamle studiepoeng, samtidig som ukvalifiserte uten ett eneste formelt studiepoeng underviser – med regjeringens velsignelse.

En klok arbeidsgiver kunne løst utfordringene på en langt mer smidig og pedagogisk måte. jf. Arbeidsmiljøloven § 4-2:

«Det gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon.»

Vår oppfordring er derfor: Gi elevene en lovfestet rett til kvalifiserte lærere. Og la de som trenger rekvalifisering få fullfinansiert sin etterutdanning, uten å måtte drive dugnad for å fylle kompetansekravenes tilbakevirkende kraft. Da må arbeidsgiver ta et betydelig større ansvar for å rekruttere og ikke minst beholde de lærere som faktisk har godkjent utdanning, og selvsagt ta hele regningen med å videreutdanne de som trenger mer formell kompetanse i takt med forskriftsendringer som blir endret.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!