Ja, det er riktig at vi har tidenes vegsatsing i Norge, men det er feil at det kun har resultert i et par krabbefelt.
Og denne Stortingsperioden er ennå ikke ferdig. Statsbudsjettet for 2021 skal legges fram i oktober og jeg har stor tro på at det vil gi positiv uttelling for vårt fylke.
«Status for åtte år med rekordsatsing på vegbygging kan for Møre og Romsdal sin del ende opp i to krabbefelt»
Prioriteringen av veiprosjektene i Møre og Romsdal følger Nasjonal Transportplan 2018–2029. Der var følgende prosjekter inne i første periode; E39 Betna–Stormyra (nå en del av Trøndelag), E136 Brustuglia og Flatmark–Monge–Marstein i Romsdalen, E39 Lønset–Hjelset, E39 krabbefelt Ørskogfjellet og E136 Lerstadvegen og bypakke Ålesund. Av disse er det så langt gitt oppstartsmidler til E39 Betna Stormyra og E39 krabbefelt Ørskogfjellet. I denne regjeringsperioden er også Rv 70 Tingvoll–Meisingset gjennomført og E136 Tresfjordbrua/Vågetunnelen er sluttført.
Min ambisjon er å få oppstart på de resterende prosjektene i budsjettet for 2021 og 2022, slik at vi i størst mulig grad kan være à jour med de prosjektene som er prioritert i første del av Nasjonal transportplan. Det betyr at det jobbes målrettet for å få oppstart på E39 Lønset–Hjelset, E136 Lerstadvegen/bypakke Ålesund og E136 i Romsdalen.
«Reisetiden din kan være dobbelt så mye verdt som du tror»
Arbeidet med neste Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033 pågår for fullt. En av de store utfordringene har vært kostnadsøkninger i prosjektene. Fra prosjektene kommer inn i Nasjonal transportplan til de blir gjennomført, har vi sett kostnadsøkninger på 30–40%. Det sier seg selv at med en slik utvikling er det vanskelig å nå ambisjonene i Nasjonal transportplan. Det gjør vi noe med.
Etableringen av Nye Veier har vist at det er mulig å tenke nytt. Økt forutsigbarhet og muligheten til å planlegge og bygge innenfor lengre strekninger har gitt gode resultater. Så langt har Nye Veier identifisert kostnadsreduksjoner på ca. 25 mrd. i sin portefølje. Det betyr at de kan bygge mer vei for hver krone de får overført.
Dette er erfaringer det er viktig å ta med seg inn i arbeidet med en ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen har allerede identifisert betydelige kostnadsbesparelser på de veistrekningene de har ansvaret for. Får vi ned kostnadene i norsk veibygging, vil det bety at ambisjonene i dagens og fremtidige Nasjonale transportplaner blir mer realistisk. Prioritering av lengre strekninger, porteføljestyring og økt forutsigbarhet vil være viktige virkemidler for å få det til. NTP må legge opp til en helhetlig utbygging og ikke være en «tvangstrøye» som hindrer effektiv planlegging og bygging av viktige veistrekninger.
Spår ny kamp om vegpengene - Hafast er blant prosjektene som nå kan ryke
Hareide varsler kutt i revidert transportplan
Slik blir bilturen mellom Ålesund og Bergen ein time kortare
-------------------------------------------
Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.