Ja, det er riktig at vi har tidenes vegsatsing i Norge, men det er feil at det kun har resultert i et par krabbefelt.

Og denne Stortingsperioden er ennå ikke ferdig. Statsbudsjettet for 2021 skal legges fram i oktober og jeg har stor tro på at det vil gi positiv uttelling for vårt fylke.

Prioriteringen av veiprosjektene i Møre og Romsdal følger Nasjonal Transportplan 2018–2029. Der var følgende prosjekter inne i første periode; E39 Betna–Stormyra (nå en del av Trøndelag), E136 Brustuglia og Flatmark–Monge–Marstein i Romsdalen, E39 Lønset–Hjelset, E39 krabbefelt Ørskogfjellet og E136 Lerstadvegen og bypakke Ålesund. Av disse er det så langt gitt oppstartsmidler til E39 Betna Stormyra og E39 krabbefelt Ørskogfjellet. I denne regjeringsperioden er også Rv 70 Tingvoll–Meisingset gjennomført og E136 Tresfjordbrua/Vågetunnelen er sluttført.

Min ambisjon er å få oppstart på de resterende prosjektene i budsjettet for 2021 og 2022, slik at vi i størst mulig grad kan være à jour med de prosjektene som er prioritert i første del av Nasjonal transportplan. Det betyr at det jobbes målrettet for å få oppstart på E39 Lønset–Hjelset, E136 Lerstadvegen/bypakke Ålesund og E136 i Romsdalen.

Arbeidet med neste Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033 pågår for fullt. En av de store utfordringene har vært kostnadsøkninger i prosjektene. Fra prosjektene kommer inn i Nasjonal transportplan til de blir gjennomført, har vi sett kostnadsøkninger på 30–40%. Det sier seg selv at med en slik utvikling er det vanskelig å nå ambisjonene i Nasjonal transportplan. Det gjør vi noe med.

Etableringen av Nye Veier har vist at det er mulig å tenke nytt. Økt forutsigbarhet og muligheten til å planlegge og bygge innenfor lengre strekninger har gitt gode resultater. Så langt har Nye Veier identifisert kostnadsreduksjoner på ca. 25 mrd. i sin portefølje. Det betyr at de kan bygge mer vei for hver krone de får overført.

Dette er erfaringer det er viktig å ta med seg inn i arbeidet med en ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen har allerede identifisert betydelige kostnadsbesparelser på de veistrekningene de har ansvaret for. Får vi ned kostnadene i norsk veibygging, vil det bety at ambisjonene i dagens og fremtidige Nasjonale transportplaner blir mer realistisk. Prioritering av lengre strekninger, porteføljestyring og økt forutsigbarhet vil være viktige virkemidler for å få det til. NTP må legge opp til en helhetlig utbygging og ikke være en «tvangstrøye» som hindrer effektiv planlegging og bygging av viktige veistrekninger.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!