Til tross for sparetiltak, skal det kjøpes inn nettbrett til hver bidige barneskoleelev. Enorme pengesummer som skal brukes til å bygge «digital kompetanse».

En obligatorisk bemerkning

Jeg jobber innen IT, har mine beste venner som direkte resultat av dataspill og er generelt veldig glad i teknologi. Likevel er jeg svært betenkt over den digitale evangelismen som rir over grunnskolen.

Tilbake til dette begrepet «digital kompetanse». Man blir ikke digitalt kompetent av å få et nettbrett. Man må bruke riktig verktøy til riktig oppgave.

Leseforståelse og skrivetrening læres ikke best med digitale verktøy. Tvert imot; Når man skriver med blyant eller penn får man bedre forståelse, og husker det man skriver bedre. Når man leser på papir forstår man bedre det man leser. Det er ikke min påstand, men resultatet av flere store forskningsprosjekter.

Ålesund kommune, tilsynelatende med et ønske om å fremstå fremtidsrettet og teknologiorientert, bruker masse penger på noe som ikke har forankring i forskningen; Noe som ikke har effekt!

Hva sier forskningen?

Noe av det positive ved bruk av digitale hjelpemiddel i skolen er elevenes motivasjon; de opplever selv at det er gøy. Det er fint med motivasjon, men er det god nok grunn til å ignorere all empiri som sier tilnærmet det samme?

– Til tross for enorm ressursbruk er det ikke registrert noen, generell positiv læringseffekt sier Gaute Brochmann forfatter av boken «De digitale prøvekaninene». Boken hans sammenfatter en hel rekke forskningsprosjekter, rapporter og bøker som alle synger ulike vers fra den samme låta.

– Bruk av penn og papir gir hjernen flere knagger for å huske, sier Audrey van der Meer. Professor i nevropsykologi ved NTNU. Hun, som meg, er ikke imot digitale verktøy, men presiserer at man må ha et minimum av opplæring i håndskrift for å lære det godt.

Kort sagt: Er det lurt å lære å sette opp veggene på huset før grunnmuren er skikkelig bygget?

Vi må bruke digitale verktøy hvor de gjør seg best. Koding som valgfag på ungdomsskolen? Ja takk! Grunnleggende opplæring i regneark, skriveprogram og presentasjoner som et eget fag, med eget pensum? Ja takk! Kildekritikk og personvern? Ja takk!

Kutte i årsverk på skolene samtidig som vi kjøper inn datautstyr som beviselig ikke bedrer grunnopplæringen til barna våre? Nei takk!

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!