Denne gla'nyheten ble behørig feiret av politikere som sjelden kommer til å betale bompenger, da det alltid er møter som kan utgiftsføres. Det er videre en direkte hån mot innbyggerne, når det som man hittil har trodd var passelige oppegående politikere, feirer økte utgifter til innbyggerne med bløtkake.

For å kjøre gjennom bommen vil det koste 20 kroner, med et tak på 60 passeringer. Dette vil i perioden gi hver bilist en kostnad på nærmere 200 000,- kroner i trinn 1. Har familien to biler så blir det en særdeles økonomisk belastning for en gjennomsnittsfamilie.

Nye Ålesund kommune har ikke gjort det lettere for innbyggerne, økte avgifter og eiendomsskatt var innbyggernes gave i anledning kommunesammenslåingen.

Flerfoldige bomstasjoner skal kreve inn bompenger som garantert vil bli mer enn 20 kroner per passering. Det blir rushtidsavgift morgen og kveld. Det bes om en blankofullmakt til å opprette flere bomstasjoner om en ser at trafikkmønsteret endrer seg. Det betyr bom for Ellingsøya og Giske. Det skal innføres parkeringsrestriksjoner og målet er nullvekst i trafikk.

Ny toløps tunnel med fire kjørebaner, hvorav to skal reserveres kollektivtrafikk. En kan da spørre seg hva en skal med flere kjørebaner inn til sentrum, når det skal bli vanskeligere å parkere. Bompenger er usosialt, de som har godt med penger bryr seg ikke. Barnefamilier i etableringsfasen får kjenne svien. Når innbyggernes bevegelsesfrihet blir avgiftsbelagt, er samfunnet på ville veier.

En kan lure på hva som foregår blant bypakke-politikere og byråkrater. For en måned siden ble det åpnet en snarveg for busser mellom Moa og Breivika. Kostnad 5 million kroner. Blir det oppstart på Lerstadvegen, slik som de samme politikerne gir inntrykk av, så skal denne snarvegen bli den første som fjernes, fordi den er plassert i forskjæringen til tunnelene som starter i Breivika. Eller tror bypakkeforkjemperene «innerst inne», at denne midlertidige snarvegen blir like gammel som den midlertidige rundkjøringen på Lerstad, som nå er 30 år?

Det første vedtaket om bompenger i Ålesund ble vedtatt av bystyret 14. februar 2008. Da gikk bystyret – mot FrPs stemmer inn for brukerfinansiering for å finansiere utbygging av E 136 Ålesund – Oppland grense. Prinsippvedtak om en bypakke ble gjort i juni 2011. Siden da har bompengeforkjemperne rotet det til gang på gang. Da den første bypakken ble vedtatt i 2014, foreslo Fremskrittspartiet å droppe hele pakken, og heller sette i gang med å bygge Lerstadvegen som eget prosjekt. Hadde det blitt vedtatt så hadde Lerstadvegen vært nærmest ferdig i dag.

Men nei, arrogante politikere med null forståelse for folks hverdag, har i en massesuggesjon prediket mantraet; bompenger, bompenger! Likevel har innbyggerne stemt på disse politikerne, uforståelig.

Det blåser en proteststorm over landet, folk er skikkelig lei bompengeprosjekter uten magemål. Flere regioner sier nå nei til bompenger og bypakker. Regjeringen med Fremskrittspartiet i front har hittil fjernet flere bompengeprosjekter. Det siste her i fylket var Atlanterhavstunnelen. Det er ett bompengeprosjekt igjen i fylket; Tresfjordbrua. En fjerning av bompengene der er vårt neste mål. Da vil Møre og Romsdal være bompengefritt. Da med unntak av ferjene, som også er bompenger.

Det er kun Fremskrittspartiet som har stått steilt imot en tyning av innbyggerne. Fremskrittspartiet er garantisten for at den usosiale og urettferdige bypakken.

Et ordtak sier: «Det er lett å skjære brede reimer av annen manns rygg».

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!