Det vil ramme elbilsalget der elbiler sliter mest i konkurranse mot bensin- og diesel-SUV-er.

Hovedutfordringen med å starte innfasingen av elbilmoms nå, er at det kan ramme elbilsatsingen i distriktene akkurat i det den er kommet skikkelig i gang. De første årene var elbilsalget i stor grad konsentrert rundt byområder og i områder med bomring.

I mange distriktskommuner har man ikke fordeler som rabatt i bomring eller kjøring i kollektivfelt, og behovet for romslige biler med lang rekkevidde er større. Derfor har overgangen til elbiler gått tregere i distriktene.

Trenger konkurransehjelp mot de store fossil-SUV-ene

Nå kommer stadig bedre elbiler med lang rekkevidde, med bedre plass og som trekker bedre. Det gjør elbiler til et reelt valg for flere, og elbilsalget skyter nå fart i alle fylker. Så langt i år var elbilandelen i nybilsalget på 41 prosent i Møre og Romsdal (Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Rundt 60 prosent av nybilkjøpere kjøper mellomstore og store biler. Og her er elbilandelen betydelig lavere enn for små og kompakte biler. Innføring av moms vil ramme hardest for elbilene der de foreløpig er minst konkurransedyktige. Det er også her vi finner fossilbilene som forurenser absolutt mest.

Momsfritaket handler ikke om å få fritak for å betale for luksus som Sunnmørsposten hinter til, men å få forbrukere til å velge nullutslippsbiler når de uansett skal kjøpe ny bil.

Segment1. halvår 20191. halvår 2020
Minibiler og småbiler33 %70 %
Kompaktklassen60 %65 %
Mellomklasse, større biler og kompakt-SUV46 %30 %
Større SUV, luksus og sportsbiler31 %43 %

Kilde: Beregninger fra Norsk elbilforening basert på tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Møre og Romsdals mest populære elbil ville blitt dyrere

I løpet av første halvår i 2020 var Audi E-tron den klart mest solgte elbilen i nybilsalget her i fylket. Dette er en elbil man bruker når man skal ha med seg familien på hytta eller kjøre hageavfall med henger på søppeldynga.

Men det er også en av elbilene som kan tape konkurransekraft ved å innføre en slik toppmoms som flere partier og nå Sunnmørsposten tar til orde for. Og hvis en elbil med disse kvalitetene blir for dyr, velger ikke forbrukeren å kjøpe en annen mindre elbil. Da blir det heller en nyinnkjøpt bensin- eller dieselbil med god plass og hengerfeste som forurenser på veiene våre i femten til tjue år til.

Vent med moms til alle typer elbiler er konkurransedyktige

Før man vurderer innfasing av kjøpsavgifter på elbil, må endringer utredes grundig slik at man kan vurdere virkningen det har på etterspørselen. Elbilene må vinne i alle bilsegmenter, også i SUV-segmentet om vi skal lykkes med å kutte klimautslippene i tide. En forsiktig innfasing av moms kan tidligst vurderes når 80 prosent av nybilsalget er elbiler.

Sunnmørsposten har rett i at det går bra med elbilutviklingen i Norge. Men vi er bare halvveis. Så langt er litt i overkant av 50 prosent av nybilsalget elektrisk på landsbasis, og lavere i fylker som Møre og Romsdal. I 2025 skal vi opp på 100 prosent. Da kan vi ikke fjerne politikk som virker.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!