Dit kommer Frps Harald Tom Nesvik, Høyres Helge Orten, KrFs Rigmor Andersen Eide og Venstres Pål Farstad. Temaet er Nasjonal transportplan (NTP) som offisielt legges fram en gang før påske.

At planen ikke er lagt fram forhindrer ikke politikere fra regjeringspartiene og støttepartiene å reise land og strand rundt og selge ut enkeltprosjekter. I går var statsminister Erna Solberg i Bodø og Bergen, mens samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i Tromsø og delte ut vegmilliarder.

Onsdag er det Nesviks sin tur til å drysse penger over hjembyen. Alt er vel regissert av regjeringens informasjonsfolk og politikerne er forsøksvis pålagt munnkurv. Men slik vi forstår det er det ny innfartsveg til Ålesund som er rosinen i pølsa. Det  er derfor ikke uten grunn at Lerstad skole er valgt som sted for pressekonferansen klokka 9.30.

Dette er vegen der Frp gjennom alle år har kjempet mot at det skulle betales bompenger. Nå kommer vegen som følge av solide bidrag fra den nylig vedtatte bypakken rundt Ålesund. Vegvesenet har i sitt grunnlagsdokument til NTP beregnet prisen til 1,8 milliarder kroner. I Vegvesenets planer er det oppført beskjedne 400 millioner i statlig bidrag og resten i form av bompenger. Vi har svært vanskelig for å tro at Frp har godtatt enn så høy bompengeandel. Her har nok Nesvik med seg løfter om betydelig flere statlige kroner.

Det er også grunn til å tro at det venter penger til E39 strekningen fra Vegsund til Breivika. Dette er den andre store flaskehalsen i Ålesund-trafikken. Også her forutsetter vegvesenet betydelige bidrag fra bomringen rundt byen. Så er spørsmålet hvor mange statlige kroner Nesvik&Co har klart å få inn.

Flere medier melder at det i planen legges opp til det som omtales som høy ramme. Det betyr at de neste 12 årene skal det investeres for rett i underkant av 1000 milliarder kroner i veg, jernbane, flyplasser, farleder og havner. Planperioden er denne gangen økte fra 10 til 12 år. De prioriterte prosjektene er inne i den første fire til seks års fasen. De siste seks årene av planen er kun en oppramsing av ventende utbygginger.

Da spørs det hvor mange andre prosjekter i fylket som kommer med. E136 opp Romsdalen er en svært viktig veg for næringslivet i regionen. Det prosjektet som står nærmeste en realisering er fra Stuguflåten i Bjorli kommune og ned til Rødstøl i Rauma. Prisen på dette prosjektet er 650 millioner kroner. Det store prosjektet Flatmark- Månge- Marstein lengre nede i Romsdalen er ikke prioritert av vegvesenet.

Det er også spenning knyttet til om det kommer penger til krabbefelt over Ørskogfjellet. Prisen på dette er 130 millioner. Vi har ikke lykkes med å få noe bekreftelse på hvor dette står i forhold til NTP.

Venstres Pål Farstad er med på onsdagens pressekonferanse på Lerstad Foto: Geir H. Strand

Videre er prosjektene Bolsønes- Årø utenfor Molde og Betna - Stormyra på grensen mellom Nordmøre og Trøndelag høyt på prioriteringslistene.

Det som synes klart er at storprosjektene Møreaksen og Hafast er skjøvet et godt stykke fram. Møreaksen blir omtalt som et mulig prosjekt i fra midten av 2020 og utover. Hafast ligger helt klar lengre fram i tid. Et godt stykke fram i tid ligger og Volda- Furene som er et tunnelprosjekt som skal få E39 bort fra Volda sentrum.

Så er det store spørsmålet hva som skjer med Stad Skipstunnel. Både TV2 og Aftenposten mener å vite at det ligger midler inne i den første perioden av NTP.  Vi har ikke klart å få det bekreftet. Noen kilder forteller oss at der ligger penger, men at det er penger til en ny runde med utredninger, ikke til bygging. Men dette er usikkert. Nesvik og Co har kanskje svar.