Ettersom RA mangler nøytral og grundig utredning, kan ikke alle motargument avvises. Ihuga motstandere krever svar fra RA på detaljnivå, men, hvem blir svar skyldig?

Dersom kvaliteter også er endret, hvilke konsekvenser medfører det? Hva med reiselengde og tid, dersom tunnelen fra Vik til Ørskogfjellet droppes grunnet farlig kombinasjon av 16 km lang undersjøisk tunnel og ettløps tunnel opp til Ørskogfjellet? Hva med sikkerhet dersom en eller flere av tunnelene går fra to til ett løp, samt fartsgrenser og reisetid?

Har prosjektet med røtter tilbake til 80-tallets gode svar?

Forventningene var en jevnere fordeling blant fylkestinget sine 47 stemmer, men svaret uteble.

Ikke greit.

Politikere og andre maktpersoner som trenerer folkekravet om utredning.

Hvordan tenker de? At penger forsvinner og blir brukt andre steder? Transportkomiteens Morten Stordalen (nestleder), forsikrer at dersom man finner bedre og billigere alternativ, vil verken penger eller plassen i køen gå tapt.

Treneringen av utredningen kan ha flere årsaker, men er det greit? Er det OK at politikere og andre sørger for at en alternativ løsning, som trolig er bedre og billigere, ikke blir utredet?

Antatt kostnad for slik utredning er mellom 10 og 20 million, så kostnaden kan ikke være motivet når totalkostnaden er 1000 til 2000 ganger større.

Romsdalsaksen er en idé som har utviklet seg til en reell utfordrer til Møreaksen.

Det er knappe 6500 krav om utredning av RA på romsdalsaksen.no Utredningen gir svar, men hvilket?

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.