Rapporten fra SVV/Norconsult presentert 2. des-21, gir oss som forventa ikke noe vesentlig nytt. I stor grad bygger den på det som er gjort tidligere av SVV-Midt. Vi har allikevel tatt oss bryet med å gjennomgå det

De aller største feilene avsløres allerede i metodeoppsett og forutsetninger. Det er meningsløst at E39 med Romsdalsaksen som passerer Molde på østsiden av byen skal bruke Bolsønes som endepunkt. Ca 60 % av E39 trafikken skal lenger øst eller nord for Årø, og er regionens største trafikknutepunkt.

Dersom Bolsønes plutselig er blitt «verdens navle», hvorfor er den lange undersjøiske tunnelen K5a2 ført til Lønset og ikke til Bolsønes? Kostnadene som presenteres er fortsatt veldig favorisert Møreaksen, der f.eks. meterpris for tunneler er 69-84% høyere for Romsdalsaksen. Samme med bruer der flytebruene er priset opptil 18 % høyere enn verdens neste lengste hengebru. Ser ut til at manipuleringen avslørt av Tidens Krav fortsatt henger med i Statens vegvesen.

Med meterpriser som er brukt for Romsdalsaksen i denne «utredningen», ville K2 Møreaksen koste opp til 43 mrd. kroner, mens SVV mener den vil koste 30 mrd. kroner i denne rapporten. Det er skremmende at også denne rapporten prøver å beskytte manipuleringen som er gjort av SVV Midt i en årrekke.

Horgen Consulting – erfaren oppdragsansvarlig for KS2 for flere store samferdselsprosjekter, påpekte i 2019 at kostnadene som SVV Midt presenterer for Tautratunnelene var veldig lave. Dette innrømmes langt på veg i rapporten fra Norconsult, og er en av grunnene til at anslagene nå er hele 7 mrd. kroner høyere enn det SVV påstår Møreaksen vil koste.

Med FNs klimarapport friskt i minne, kan vi påpeke at verken KVU fra 2011, «utredning 2» i 2019, eller denne «utredningen» svarer på de miljøutfordringer vi står overfor. «Tilleggsutredningen» til SVV/Norconsult legger igjen like mange spørsmål som svar, og viser at etaten ikke evner å se de store sammenhengene. Uhildede utredninger er nødvendig for å skape fred i M & R. Vi tar med denne oversikten over planlagte prosjekter rundt Romsdalsfjordbassenget, som viser at man med Romsdalsaksen oppnår det samme med bare halve kostnaden. I tillegg vil Romsdalsaksen ha en langt lavere drift og vedlikeholdskostnad.

Jørn Inge Løvik, Daglig leder i Romsdalsaksen As

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!