Utfallet av saka så langt, måten den har vært drevet fram på, har gjort at det er ikke finnes noen vinnere, bare tapere. Nordmøre mistet sitt primær sjukehus. Helseminister Høies lovnader eller ei, Sunnmøre føler at Åse sjukehus har passert «middagshøyden» og at Molde sjukehus i fremtiden blir det nye Fylkessykehuset for M & R. Volda sjukehus er redd for å miste sine funksjoner.

Romsdalen og Molde sitter med en «bitter» seier i første omgang, men vet at ved neste korsvei vil der ikke bli noe støtte å få fra naboene i møre regionene. -De siste dagers skolevalg har gitt klare indikasjoner på at bommerangen som Høyre kastet, nå har snudd og det er fare for at man får denne rett i ansiktet for full musikk.

Alle som flyr. Spesielt de som flyr så høyt som det er gjort i denne saka, sikrer seg med en alternativ landingsplass dersom forholdene endrer seg. Dette burde også ordføreren i Molde ha gjort. Der er et ordtak sier: Man behøver ikke være adelig for å snu i grevens tid. Slik saka har utviklet seg er de imaginære fogderigrensene både på Fursetfjellet og Ørskogfjellet blitt mye tydeligere. Det vil ta tid å slette de igjen.

Alternativ landingsplass kunne vært Høgset. De to byene ville fått omtrent lik reisetid til et felle sjukehus langs en hoved akse i fylket.

Om E 39 legges opp Årø dalen og i tunnel videre mot Batnfjorden vil ikke reisetiden bli mere enn 10 minutter ekstra fra Molde kontra til Hjelset. Dette trasévalget vil også være det korteste for E39. Da vil personell fra begge byen jobbe sammen og pasienter fra begge regioner få samme tilbud og godt samkvem. En slik løsning ville gjort at alle byene i Møre og Romsdal ville følt trygghet i de nest 50 årene. Mulighetene for å danne samarbeid på tvers av gamle fogderi grensene ville ha blomstret. Slik blei det ikke i første runde. Helseministerens «Høyrevri» har gjort at gamle sår brått er revet opp og samtidig er der lagt grovsalt i sårene for at de ikke skal gro. Sår som ikke kan leges, selv ved et hypermoderne nytt sjukehus på Hjelset. Samferdsel har ikke vært fremhevet i debatten. Det største samferdselsprosjektet som vil ha innvirkning på bosetting og næringsvirksomhet i fremtiden, er ferjefri E 39 mellom Stavanger og Trondheim. I vårt fylke er kryssing av Storfjorden og Romsdalsfjorden de vesentlig utfordringene i dette. Av disse prosjektene er Møreaksen det som ligger nærmest for realisering. Dette kan medføre at reisetiden mellom Molde og Moa-Ålesund blir rundt 45 minutter) 65 km dersom man bygger korteste linje fra Tomra via Stette. Avstanden mellom Molde og Vigra flyplass vil bli 86 km. En reisetid på under en time med dagens ønsker om 110 km.t.

GEOGRAFI, BEFOLKNING, FORFLYTTING AV TYNGDEPUNKT

Møre og Romsdal har to vesentlig fjorder som deler fylket. Storfjorden på Sunnmøre og Romsdalsfjorden som deler fylket på midten. Sør i fylket ligger Sunnmøre med 50 % av befolkningen og nord i fylket Nordmøre med rundt 25 %. Midt imellom kommer Romsdalen med 25 % som en lang tarm fra innlandet i øst til kysten i vest. Geografisk sett ligger Molde midt i smørøyet. Det er dette samt regjeringens ønsker om å sentralisere tjenester, samt bygge storkommuner man i Romsdalen nå vil benytte som argument for at et sjukehus bør ligge på Hjelset. Ny flyplass blir neste steget.

SENTRAL FLYPLASS i 2025

Når sykehuset på Hjelset og Møreaksen er etablert kommer behovet for en ny flyplass. Her kan man få bygget en moderne regionflyplass på Aukra med under en times reisetid fra alle de 3 sentrale byene i Møre og Romsdal.

KOMMENDE DEBATTER

Sykehus-debatten er bare den aller første debatten om hvordan fylket skal se ut i fremtiden . Om Sunnmøringene ikke våkner og finner en «Mørejarl» eller to som kan snakke Molde mot i den videre debatten, så er ferjefri E 39 den største tragedien på Sunnmøre i nyere tid. Langt større enn bybrannen I Ålesund i 1904 ... Sann mine ord. Synkende oljeaktivitet og mindre virksomhet i skipsindustrien på Sunnmøre kan bli tungt å komme over. Det kan i fremtiden bli svært vanskelig å etablere nye arbeidsplasser på Sunnmøre. Spesielt dersom Molde allerede har fått hånd om de nye offentlig arbeidsplassene som trengs for å betjene fylket i fremtiden.

MØREJARLEN HVOR ER HAN?

Da Sunnmørsbanken gikk over ende i bankkrisen forsvant mye av stoltheten til sunnmøringene. Etter dette kom Romsdalen på banen med Bondevik, Reiten, Røkke og I. På Sunnmøre og i Ålesund spesielt han man de siste 20 årene diltet etter og sagt ja takk begge deler. Dette har ført til at Sunnmøre er blitt svart utsatt for endringer i Skipsindustrien. Ålesund er blitt en serviceby for sitt omland, noe som vil ramme hardt dersom oljeprisen vedvarer å være lav. Byen kan ikke leve av IKEA, samt å klippe hverandre. Fallende oljepris har også innvirkning på regjeringens evne og muligheter til å bevilge midler til offentlige prosjekter. Kampen vil bli enda hardere i årene som kommer. Det trengs markante personer som kan jobbe for Sunnmøres interesser. Der vil bli utkjempet flere slag enn det slaget som starta på Waterfont Hotell i forrige høst.

MOTVEKTEN kan vi få den til ??

Det meste vil bli forsøkt lagt til Molde når Møreaksen er bygget. Etablering av et par storkommuner på Sunnmøre vil være en vesentlig motvekt til det som skjer nord for Romsdalsfjorden. Disse må også passe på å være til stede på fylkesplan når ting skjer og midler fordeles. Det haster med å få disse på plass. Stor kommunene på Sunnmøre bør kunne se sørover mot Bergen på lengre sikt. En ny fylkes inndeling med Romsdalsfjorden som den naturlige grensen i nord bør kunne gi fylket Nord Vestlandet som kan strekke seg helt sør til Sognefjorden. Det naturlige for Nordmøre vil kunne bli at de trekker mot Trondheim. Da får også Romsdalen det som de ønsker. Bare seg selv å samarbeide med. Husk det er lokalvalg Ikke la sentralt hold få bestemme. Gjør det selv ...

Stem Sunnmørslista

Godt Valg

ARNE ALMÅS

Ålesundslista