Lørdag 29.01.2022 står det i Sunnmørspostens leder (papirutgaven), og under tittelen «Sunnmørsposten mener» (nettutgaven) å lese følgende:

«Da forventer vi at det raskt gir seg utslag i at en kommer i gang med bygging av ny veg, og at det ikke ender i nye år med nærmest endeløst planarbeid.»

Litt lenger nede i det samme innslaget kunne man i tillegg lese Sunnmørspostens uttalte bekymring:

«Vi frykter at brukerne av E136 må stålsette seg for mange nye vintre med utforkjøringer, trafikkaos og stengt veg opp Romsdalen.»

Disse to setningene er, slik jeg tolker det, det eneste som sammen med overskriften «Nye Veier må gjøre løfter til handling» kan tolkes som Sunnmørspostens egen mening. Men hva er det de egentlig mener? Alt det andre som står skrevet er kun faktaopplysninger og sitater, som på ingen måte har noe med Sunnmørspostens «egne meninger» å gjøre.

For meg virker det som at Sunnmørsposten legger skylden over på Nye Veier AS, som nå må «gjøre løfter til handling», samtidig som at Sunnmørsposten toer sine hender, og glemmer at det er Statens vegvesen som har sviktet prioriterte løfter, og ikke gjort jobben sin. Nemlig å prioritere den aller viktigste veistrekningen i Møre og Romsdal, Eksportvegen E136.

Statens vegvesen i Møre og Romsdal har rett og slett nedprioritert Eksportvegen E136, til fordel for Møreaksen. Det er absolutt ikke greit, og kan på ingen måte aksepteres!

Sunnmørsposten forventer, slik jeg tolker det, både at man ikke må ende opp i nye år med endeløst planarbeid, -samtidig som at de mener at vi må stålsette oss for mange nye vintre med utforkjøringer, trafikkaos og stengt veg opp Romsdalen.

Hva er det egentlig Sunnmørsposten mener?

Etter å ha lest lederen, ville det både være logisk og fornuftig å tro at Sunnmørsposten mener at Møreaksen skal legges på vent, og at alle ressurser fra nå av skal brukes til å bygge Eksportvegen E136? Det kunne vært veldig greit å få et konkret svar på hva Sunnmørsposten egentlig mener.

Til orientering, så starter Eksportvegen E136 i Ålesund sentrum, og går helt til Dombås.

Hans-Peter Kaaresen, Ålesund