Gamle avisartikler/bilder kan være godt avisstoff i dag også. Det ser vi ofte i Sunnmørsposten, blant annet i spalten «For noen tiår siden», ofte ledsaget av gode kommentarer fra Bjørn Halvorsens finstemte penn.

Under et besøk i den aller nordligste delen av nye Ålesund kommune kom jeg i sommer over et innlegg i Romsdals Budstikke (RB) med tittel «Skammen i framtiden!», med et innhold som jeg tror vil gi mange sunnmøringer og romsdalinger litt stoff til ettertanke. Jeg tillater meg å sitere utdrag av innlegget – i et lønnlig håp om at det kan finne plass i Sunnmørsposten også. Selv om Sunnmørsposten har tatt et massivt standpunkt, både for Møreaksen og Hareid fastlandssamband.

Skribenten sitter i 2036 på sin veranda i Molde «og skuer utover en fergefri fjord med høye snøkledde fjell som bakgrunn. Roen er påtagelig, kun avbrutt av noe fuglekvitter og en merkbar støy fra E39 på Fannestranden der vogntogene sliter seg gjennom utallige rundkjøringer. Likevel er det noe som til stadighet plager mine tanker. Var det virkelig en riktig beslutning som ble fattet for 15 år siden? Er det min generasjon vi kan «takke» for den situasjon vi har havnet i? Hvorfor ble ikke jeg og min generasjon grundig nok informert om dette samferdselsprosjektet over/under Romsdalsfjorden?»

Og han fortsetter: «Den gang var vi altfor opptatt med egne gjøremål til å bry oss om samferdsel. Vi hadde selvfølgelig full tillit til politikere og Statens vegvesen at de visste bedre enn de mange brysomme skeptikere som til stadighet var framme i media med sine advarsler. Når våre lokalaviser i tillegg på lederplass applauderte denne løsningen, så kunne vi vel ikke betvile den etter hvert valgte løsningen?».

Videre i det interessante innlegget heter det blant annet: «Endelig, etter ytterligere forsinkelser og kostnadssprekker står Møreaksen ferdig sent i 2032 med en megabro over Julsundet og en lenge kritisert toløps undersjøisk tunnel på 2x16 km. Mangel på statlige bevilgninger resulterer i at vegen fra Vestnes til Ålesund ikke er påbegynt, ei heller vegen fra Molde til broen over Julsundet» (...) «Vi er atter tilbake i 2036 med ettervirkninger som ingen trodde var mulig. På grunn av tidligere "vedtak" om at reisetiden mellom Molde og Ålesund nesten skulle halveres med Møreaksen, så bestemmer Avinor at Årø flyplass er overflødig og legges ned grunnet korte reiseavstander til både Vigra og Kvernberget. Det registreres også at innbyggerne på Vestnes og Rauma i større og større grad reiser til Ålesund for både handel, arbeid og sykehustjenester. Handelsstanden på Moa opplever meget gode tider».

Mot slutten av innlegget sitt skriver han: «Den tøffe "aksekampen" som pågikk i nesten 10 år, ble "kronet" ned en uopprettelig skade på naboforholdene i Møre og Romsdal. Resultatet ble at nordmøringene gikk til Trøndelag og sunnmøringene er i sluttforhandlinger med Vestland. Romsdalingene blir sittende igjen alene, men har fått tilbud om å bli innlemmet i Innlandet. »

Karsten Lilleheim, Ålesund

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!