Sunnmørsposten er i dag nesten som et bilag for annonsørene å regne. Stadig flere saker får merkelappen «Næringsliv». Så sant noen har skiftet jobb eller fått nye oppgaver i en bedrift så får dette høy prioritet både på nett og på papir.

På samme måte er det når noen i eiendomsbransjen er misfornøyd med tempoet i byggesaker. Med jevne mellomrom er disse ute og klager sin nød. Mange av disse er også store annonsører. Da er avisen der som mikrofonstativ. De kritiske spørsmålene uteblir og navngitte personer i kommunen blir hengt ut «til spott og spe».

Representanter for byggenæringen klager over at det tar lengre tid når de søker om dispensasjon fra vedtatte planer og reguleringer. Når avisen ikke stiller dem et eneste kritisk spørsmål, minner det lite om journalistikk. Selvsagt skal det ta lengre tid nå man ber om slik dispensasjon.

Avisen har etter hvert så liten troverdighet i mange saker at det burde bekymre flere enn undertegnede.

At Sunnmørsposten er en del av et større konsern, hvor bunnlinja er det eneste som teller, forklarer nok mye.

Men jeg tror at det fortsatt kan være greit for dere å beholde abonnentene. Da er det ikke nok å bare friste med oppslag om «Per som har fått jobb som avdelingsleder».

Bjarne Fylling,«Abonnent som teller på knappene»

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!