For et par-tre uker siden arrangerte Ålesund kommune to informasjonsmøter om Bypakken i Ålesund. Bak navnet Bypakken skjuler det seg en trafikk- og miljøsatsing på mellom tre og fire milliarder kroner. Det er mye penger. Endringene som foreslås vil ha mye å si for folks hverdag i årene framover. Imidlertid var det få som tok seg bryet med å møte opp på informasjonsmøtene – 25 stykker i sentrum og 35 i Spjelkavik.

Skjema: Her kan du uttale deg direkte til Ålesund kommune

Flere har latt seg lokke til å si sin mening via nettsiden til Ålesund kommune. For første gang har kommunen laget et digitalt skjema der alle som vil på en enkel måte kan uttale seg om Bypakken. I går formiddag fortalte informasjonssjef Anne-Bente Skjellum at responsen har vært god. «Det tikker inn nye svar hele tiden», sa hun. Og la til at det akkurat da var mottatt 99 skjema.

Flere enn ingen

Fredag hadde altså rundt hundre stykker benyttet anledningen til å si sin mening om Bypakken. Sin egen, uredigerte og direkte mening, inn til politikerne. Hundre stykker er fint, det. Hundre meninger er flere enn ingen. Men med tanke på hvor mange som berøres av Bypakken er det forsvinnende lite.

Bare i Ålesund er vi over 45.000 innbyggere. Ifølge Statens vegvesen har kommunen fast innpendling fra Sula, Giske, Skodje, Haram, Sykkylven, Ørskog, Ørsta, Ulstein, Hareid, Volda, Molde og Vestnes. Teller vi med disse kommunene, er det et potensial på over 150.000 mennesker som berøres av Bypakken i Ålesund. Nå er det ikke alle disse som har faste ærender i Ålesund. En god del av dem har det likevel. Bypakken berører mange tusen daglig. Med tanke på det er tilbakemeldinger fra rundt 100 litt stusslig.

Steile fronter

Hvis man hører på engasjementet folk har rundt Bypakken, er det også litt merkelig at ikke flere sier sin mening offentlig. Overalt diskuteres det. Tilsynelatende er det spørsmålet om tunnel eller ikke under Brosundet, samt bompenger, som i størst grad hisser til diskusjon.

Selverklært bypatriot og blogger Trine Klemetsen er et eksempel på en av dem som skaper debatt i sosiale medier. For tre dager siden skrev hun følgende på sin Facebookside: «Hvordan kan det gå an at enkelte faktisk ikke ønsker et sterkt bysentrum? En by og et bysentrum å være stolt av. Alltid koker det ned til Moa e best ingen protest».

Mange heier på Trine sitt standpunkt. Sterke krefter jobber for en levende jugendby. Dette er dessuten et offisielt ønske. Da forslaget til Bypakken ble lagt fram, uttalte plan- og bygningssjef i kommunen, Ole Andreas Søvik, at plassering av bomstasjoner er gjort med tanke på hva som vil være mest stimulerende for bysentrum.

Samtidig har Ålesund innbyggere i indre bydel, og pendlere til kommunen, som aldri setter sine bein i sentrum. De opplever det som urettferdig at de skal betale mest, og, som de ser det, få minst tilbake. «Bypakken er ingenting annet enn blodoverføring til sentrum» hørte jeg en voksen kar fra Vika si i går. Han er beredt til å boikotte hele sentrum om Bypakken slik den foreligger nå blir vedtatt. Frontene er til dels steile.

Ikke fem, men femti

Dette sagt. Bypakken handler om mer enn bompenger. Den handler om hvordan Ålesund skal se ut, ikke fem år fremover i tid, men femti år fremover. Den handler om næringsliv og handel, men også om hvor det skal være trygt og godt å bo. Bypakken handler om miljø, arkitektur, struktur og kultur.

Mener du noe om dette? Da må du si ifra nå. Du har fortsatt to dager på deg før høringsfristen går ut.