Fem nye ferjer, hyppigere avganger og tilnærmet nullutslipp. Det er målet når Møre og Romsdal fylkeskommune skal lyse ut nye anbud på strekningene Hareid – Sulesund og Ørsnes – Magerholm.

Fire av ferjene skal ha en teknologi som gir lavest mulig miljøutslipp.

I praksis kan det på disse ferjestrekningene bety en variant av hybridteknologi, en kombinasjon av elektrisk framdrift og biodiesel. Rein batteridrift er ikke mulig fordi det ikke vil bli nok ladetid i land.

I tillegg skal et nytt ferjeleie på Sulesund spare overfartstid og utslipp. Bare på reserveferja vil fylkespolitikerne tillate ei eldre, ombygd ferje.

Hareid-Sulesund

Dette er godt nytt for to av de mest trafikkerte ferjesambanda på kysten, og ikke minst for dem som de siste åra har slitt med gamle «Ullensvang» i sambandet Hareid-Sulesund.

Det er også godt nytt for norske verft og utstyrsleverandører som sårt trenger nybyggingsoppdrag de kan konkurrere om.

Og aller mest er dette godt nytt for miljøet og de norske klima-ambisjonene.

Sjølsagt er det ikke slik at disse fire hybridferjene aleine vil bety all verden for om Norge klarer å innfri sine klima-forpliktelser i Paris-avtalen.

Det er heller ikke slik at fylkeskommunen er tvinga til å gå i front for å sørge for at Norge klarer å innfri sine forpliktelser.

Fylkestingspolitikerne kunne godt ha valgt å lent seg tilbake og la andre ta denne jobben. Sett i forhold til at de kaster seg ut i en anbudsrunde der den endelige prisen er høyst usikker, ville en slik vente-og-se holdning vært mer enn forståelig.

Dette er anbud som godt kan komme til å fordyre ei ferjedrift som allerede belaster fylkesøkonomien mer enn den har godt av.

Utrygg økonomi

Heldigvis valgte fylkespolitikerne å være framoverlente på ferjepassasjerene og miljøet sine vegne. Det må de ha ros for, sjøl om de her beveger seg inn i et utrygt økonomisk farvann.

Noen må velge å gå i front for at vi i fellesskap skal nå nye mål.

Så må de samme fylkespolitikerne sørge for å bruke de kanaler og de maktmidler de har til rådighet overfor regjeringa og Stortinget. Ferjefylka bærer en urimelig stor byrde med ferjedrifta allerede i dag.

Staten må bla opp

Her må staten stille opp med mer. Forventer Stortinget i tillegg at det skal satses på mer miljøvennlig teknologi, må de i alle fall bla opp.

Ingen kan vente at fylkeskommunale politikere gang etter gang vil risikere en økonomisk smell for å ro i land nasjonale målsettinger.