Sett med sunnmørske øyne, og etter fire år med svært tunge tider for hele den maritime industrien, er dette strålende godt nytt. Rolls-Royce har vært en betydelig bidragsyter i å utvikle det maritime kompetansemiljøet på Sunnmøre, og en spydspiss i hele den maritime klyngen.

Marerittet mange fryktet var en oppsplitting, der selskapet ble solgt stykkevis og delt til høystbydende. Det har en nå forhindret, og med Kongsberg Gruppen som ny eier er det all grunn til å tro at selskapet også i fortsettelsen vil være en betydelig bidragsyter for å videreutvikle det maritime kompetansemiljøet vi i dag har på Sunnmøre, samtidig som de ansatte har fått en solid og god eier som har maritim industri som sin kjernevirksomhet.

Politisk interessant

Politisk er det interessant at en Høyre - Frp - Venstre-regjering går inn med milliarder i denne handelen. Vi tror at dette kjøpet passer så bra inn i Kongsberg Gruppens øvrige virksomhet at de uten store problemer kunne hentet pengene i det private finansmarkedet. Det ville rett nok ført til at statens eierandel i Kongsberg Gruppen hadde sunket til under 50 prosent. Men det skulle en tro det var i tråd med en borgerlig regjerings næringspolitiske kurs.

Men slik ble det ikke. Bare uker etter at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen solgte staten ut av SAS, legger han 2,5 milliarder blanke statlige kroner på bordet for å være med i emisjonen, og dermed opprettholde statens eierandel i Kongsberg Gruppen, etter at milliardhandelen med Rolls-Royce er gjennomført.

– Dette er kun en vurdering av eierskapet i Kongsberg Gruppen, og ikke en generell vurdering av vårt eierskap i ulike selskaper, understreker Røe Isaksen i et intervju med E24.

Minner om Røkke

Noe av dette minner litt om det Arbeiderpartiet gjorde i 2007. Den gang staten kjøpte seg inn i Røkkes Aker Kværner og det ble etablert et felles holdingselskap som skulle eie Aker Kværner (senere Aker Solutions). Et mulig salg til utlandet, der særlig russiske interesser hadde vært på banen, var bakgrunnen for at staten den gangen bladde opp 4,8 milliarder kroner for en 30 prosents minoritets-eierandel. Dette kjøpet har i ettertid gjentatte ganger fått flengende kritikk fra Høyre.

Det er forskjeller her. I 2007 gikk staten inn med penger i et nytt selskap. Nå er staten med på en emisjon i et selskap hvor de allerede med minst mulig margin er majoritetseier. Mens investeringen hos Røkke var å forhindre et salg til utlandet, er på mange måter dette et norsk "hjemkjøp" av maritim kompetanse bygget opp rundt verftsindustrien langs kysten.

Kompetanse som de siste 20 årene har vært på britiske hender etter at Ulstein i 1998 solgte denne virksomheten til Vickers som igjen solgte det videre til Rolls-Royce året etter.

Store muligheter

På den andre siden er det gode grunner til å tro at dette er en god investering av statlige penger. En sammenslåing av Kongsberg Gruppens kompetanse innen automasjon, navigasjon og styringssystemer, med Rolls-Royce Marine sine propeller, fremdriftssystemer, dekkshåndteringsutstyr og skipsdesign, gjør det nye selskapet til verdensledende innen skipsteknologi.

Når vi vet at hele skipsindustrien står ved starten av et stort teknologiske skifte, gir dette spennende perspektiver. Selvgående skip og utslippsfrie skip er stikkordene for dette skiftet. Så langt vi kan bedømme det er Kongsberg Gruppen etter dette oppkjøpet særdeles godt rustet til å at en tung posisjon i denne endringsprosessen.

Da er det kanskje smart av Røe Isaksen, og bra for våre pensjonspenger, at staten er med.