Det kommer rundt en million turister til Ålesund i året. Nesten en tredjedel kommer sjø-vegen. Mitt inntrykk er at ålesundere flest lar seg begeistre av turistskipene. Selv har jeg beundra mange av dem, duvende inn Hessafjorden. Jo større, jo mer fascinerende.

Vil, men får det ikke helt til

Av byene på Vestlandet er det Ålesund som har den raskeste veksten av antall cruiseanløp. Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Dette er en villet utvikling. Likevel har ikke Ålesund klart å holde tritt med trykket. Det viser blant annet ulovlig trafikk av turistbusser til og fra Fjellstua og kaos ved Rutebilstasjonen når store båter ligger ved kai.

Invaderende og forurensende? Eller sjarmerende og inntektsbringende?

I Bergen og Stavanger har miljødebatten gått i årevis, med diskusjoner om øvre grenser på antall skip og turister. I Trondheim vurderer man å trykke på bremsene, av hensyn til miljøet. I Ålesund har det vært påfallende stille. På enkeltdager har det gått i land langt flere turister enn byen har vært i stand til å håndtere. I sunnmørske kremmerånd er vi mer opptatt av at cruiseturister i gjennomsnitt legger igjen 860 kroner per person per ilandstigning

Bente Saxon er ikke hvem som helst innen reiselivsnæringen i Ålesund. I mer enn 30 år har hun vært sentral i utviklingen av cruiseturisme.

Skal Ålesund beholde sin posisjon som reiselivsmål og fortsatt ta imot mange cruisebåter, må det reguleres bedre for turisme. Eller blir det kaos og misnøye, sa hun til Sunnmørsposten denne uka.

Mer enn å kunne gå på do

Dette handler om mye mer enn parkering og offentlige toaletter. Det handler også om å ta hensyn til natur, miljø og fastboende.

Regjeringen har innført strengere krav for utslipp fra cruiseskip som skal til Geirangerfjorden og Nærøyfjorden. Omdømme og verdensarvstatus sto på spill og ei grønnvasking av fjordene var nødvendig. Den skal skje gradvis og skal være utslippsfri i 2026. Forhåpentligvis vil det samme regelverket også kunne gjelde for andre havner dersom turismen blir ei belastning.