Nye Ålesund, sammen med nabokommunene Sula og Giske, har blitt en del av FNs nettverk for smartbyer. På fylkestinget denne uka inngikk Møre og Romsdal en liknende avtale for å gjøre fylket smartere.

Å være smart handler i denne sammenheng om bærekraft. Om å ta i bruk ny teknologi for å gjøre oss gradvis litt mer miljøvennlige. Det er i alle fall intensjonen.

Bare i Norge er det i dag mer enn 55 smartbyer, og antallet er økende. I løpet av de neste tre åra vil halvparten av landets kommuner være smartbyer, viser ei kartlegging gjort av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Om å være smartest mulig

I de fleste byene er arbeidet bare så vidt i gang, så også i Ålesund. Nylig startet bibliotekene med utlån av el-sykler, og snart er 100 sykkelstativ på plass i bygatene i sentrum. Bilbruken blant ålesundere er høy. Nå skal vi gå og sykle mer, kjøre mindre. Derfor har kommunen også begynt å jobbe for en bildelingsordning for ansatte og innbyggere.

I et moderne samfunn henger alt sammen med alt. Trafikken skal flyte, søppel skal tømmes, vi skal ha vann i springen, brannbilen skal fram, barn skal i barnehage og på skole og eldre trenger pleie og omsorg.

Nye, smarte løsninger

Ved Norsk maritimt kompetansesenter på Nørve er det utvikla en digital tvilling til Ålesund. Offshore-bransjen er i krise og Offshore Simulator Centre trengte flere plattformer å stå på. Nå er det kloakk, vannforsyning, trafikkavvikling og strømforbruk som skal simuleres og visualiseres.

Man behøver ikke smarte digitale simuleringsverktøy for å forstå at en brannbil trenger lenger tid på å rykke ut til en brann i rushtida, enn når det er mindre trafikk på vegene. Men ved å bruke tilgjengelige data på en ny og smartere måte, dukker nye løsninger opp.

Utrykningstida kan nemlig halveres. Ikke ved å bygge nye kostbare veger og tunneler eller ny brannstasjon, men ved å utvide åpningstida i barnehagene med 30 minutter. Dermed forventer man at rushtida vil spre seg over lengre tid og det blir lettere for brannbilen å komme seg gjennom et langt og smalt sentrum.

Et annet smart eksempel: Hold renovasjonsbilene unna sentrum i rushtida. Også det vil lette trafikken.

Alt er ikke like smart

Smartby-ordningen krever innsamling av store mengder data. Det setter både datasikkerhet og personvern på prøve. Dessuten er smarte byer god butikk. Private aktører står i kø for å tilby ferdigpakkede smartby-løsninger til folket. Og det største nasjonale nettverket av smarte byer er en kommersiell aktør, med kommersielle interesser.

Mange jeg snakker med skjønner ikke hva dette smartby-greiene egentlig er. Og sannelig er det ikke lett å orientere seg. Er det smart? Språkdrakta som brukes for å beskrive prosjektet ligger milevis fra ordbruken folk flest bruker. Sammenligningen med keiserens nye klær ligger snublende nær.

Det må en omfattende kartlegging til av hvor bærekraftig nye Ålesund kommune og Møre og Romsdal fylke er.

Er vi ikke bærekraftige nok, må politikerne våge å ta nødvendige grep. For bare da er de smarte.