Plutselig er Arbeiderpartiet på ballen. Mens fylkesvaraordfører og førstekandidat Per Vidar Kjølmoen lenge sto alene på ferjedekket med kaffekruset sitt, kom nå partilederen på banen. Her er Ap på ballen og legger på bordet et konkret løfte. Vi tror mange i partiet har savnet den typen tydelighet. Støre har gjentatte ganger blitt kritisert for å være for utydelig. Her er han det ikke.

Løftet om halvering av prisen på ferjebilletten i løpet av fire år er så konkret at Ap, i hvert fall i fylkene der ferjene utgjør en vesentlig del av samferdselstilbudet, pådrar seg et betydelig troverdighetsproblem dersom dette havner i skuffen den dagen Støre setter seg ned og skal forhandle fram en regjeringsplattform.

Ferjeopprøret, som startet her i fylket, har på mange måter fanget opp de samme strømningene i folket som har vært med på å gjøre Senterpartiet store. Her ligger det en by mot land-konflikt ispedd en dose klimapolitikk. Begge deler godt egnet til polariserte debatter og skape skarpe fronter.

By mot land

En ser at staten deler ut store beløp gjennom belønningsordninger til de største byene for å bygge ut en bedre og billigere kollektivtilbud. Samtidig registrerer folk at ferjene, som er helt avgjørende for å få samfunn langs kysten til å henge sammen, blir stadig dyrere.

En viktig driver av prisen er innføring av ny nullutslippsteknologi. På seks år har vi gått fra null til rundt 70 batteridrevne ferjer. Det har hatt sin pris. Det er ikke tvil om at mange av dem som nå protesterer på ferjeprisene er provosert over å måtte betale for elektriske ferjer som de, ut fra deres syn på klimapolitikken, mener vi kunne klart oss uten.

Normalt er ingen så gode til tidlig å fange opp slike strømninger som Fremskrittspartiet. Men opprøret mot ferjeprisene virket de ikke forberedt på. Det som har stått i fokus hos Frp er bompengene. Bare en drøy måned før valget, i august 2019, var det full krise i regjeringssamarbeidet. Bompengelister i Bergen, Stavanger og Oslo satte en kraftig støkk i Frp, som krevde garantier om bompengekutt for å fortsette i regjeringen.

Kamp mot bompenger

Vi tipper både Frank Sve og Jon Georg Dale husker disse dagene ganske godt. Det endte til slutt med en seier for Frp i den indre dragkampen i regjeringen. Men bare måneder senere, etter at valget var unnagjort, startet protestene mot ferjeprisene. Da hadde ikke Frp noe å komme med. De hadde svidd av både pengene og sin politiske kapital i kampen for lavere bompenger. Partiet framsto i villrede om hvordan de skulle håndtere bølgen av protester fra folk i ferjefylkene.

Etter å ha sittet med både samferdselsministeren og finansministeren i seks år hadde de for mye å svare for. Det var deres egen samferdselsminister som sto bak innføringen av autopass på ferjene, noe som bidro til å gjøre vondt verre for pendlerne og andre storbrukere av ferje. Når i tillegg Høyre, på det tidspunktet, ikke syntes lavere ferjepriser var noe det var behov for, var partiet sjakk matt. Løsningen ble å rette pekefingeren mot de Ap- og Sp-styrte ferjefylkene og be dem ordne opp selv.

Det er denne strategien vi ser Frank Sve kjører knallhardt i fylkespolitikken med gjentatte krav om at fylket skal bruke sine egne sparepenger til å sette ned ferjetakstene.

Det er lite som tyder på at den strategien så langt har fungert særlig bra.

Nå prøver Ap rappe denne saken. Støre trenger en distriktssak han kan profilere seg på. Partiet har rast i oppslutning i Nord-Norge, og står stadig svakere på Vestlandet. Med ferjene får han både en dose distriktspolitikk og en dose klimapolitikk i en og samme sak. Det kan Ap trenge.

Det er nok flere i partiet som nå med en ikke ubetydelig tilfredshet konstaterer at de for en gangs skyld har en sak der deres egen partileder er tydeligere enn Trygve Slagsvold Vedum.

Viktig for kysten

For Frp ser dette ut som en dårlig sak. Den treffer velgerne midt i deres kjerneområder på Vestlandet. Ryggmargsrefleksen for Frp skulle normalt vært å kreve stopp i satsing på nye miljøferjer og samtidig kreve at staten gikk inn med penger for å redusere takstene. Men når protestbølgen oppsto satt de som regjeringsparti, og da var ikke det ikke mulig å få til.

Ap og Frp kjemper nå desperat om få tilbake velgere Senterpartiet har stukket av med. Kampen om prisen på ferjebilletten er blitt en viktig symbolsak langs kysten.

Frp anklager nå Ap for overbud. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kaller utspillet fra Jonas Gahr Støre for en pr-jippo. Ikke helt ulikt det Ap gjentatte ganger har anklaget Frp for å drive med.

Slik er spillet snudd. Politikkens maskorama er i gang.