I går var Sunnmøre arena for en næringspolitisk kappestrid mellom Ap-leder Jonas Gahr Støre og næringsminister Monica Mæland (H). Begge møtte en hardt prøvet maritim næring.

«Jeg hører ikke noe rop om krisepakker», sa statsråden for få uker siden. Nå må hun ha hørt noen klynk. Fra verftsområdet på Kleven verft la hun fram sin maritime tiltakspakke. Støre kan ikke by på budsjettlekkasjer, men også han hadde med pakke å komme med under besøket i Ålesund.

Mye er til forveksling likt. Støre vil ha nytt kystvaktskip. Det vil Mæland også. Støre vil fornye ferjer og ha en grønnere flåte. Mæland vil ha fornyelse i nærskipsfarten med «vrakpant» for å få en grønnere flåte.

Så vil hun ha mer til vedlikehold i Sjøforsvaret og av forskningsfartøyene. Hun skyver så den vedtatte styrkinga av nettolønnsordninga inn i pakken, slik at den svulmer litt ekstra.

Støres hovedbudskap om å lempe på permitteringsreglene, ligger rett nok ikke i regjeringens pakke, men Mæland lukker ikke døra for den muligheten, selv om hun igjen ikke har hørt noen bønn om det fra næringa.

De to er til og med enige om at regjeringens tiltak ikke er krisetiltak. «Regjeringens tiltak er ikke krisetiltak», sier Støre. «Dette er ingen krisepakke», sier Mæland.

Med god grunn kan man altså stille spørsmål om hva som er den egentlige forskjellen. En del av svaret er nok at til tross for ideologiske forskjeller i troen på markedets evne til å ordne opp, framstår Ap og Høyre ofte som næringspolitiske tvillinger.

Det er kanskje mer fremmed for Høyre enn Ap å slik sikte inn tiltak mot en spesiell næring. Det skal regjeringen og næringsministeren ha ros for. Til tross for hva hun sier, viser det at hun har lyttet og forstått behovet for ekstraordinære tiltak som gir en næring i trøbbel en ekstra stimulans.

På den annen side er tiltakene i hovedsak ikke noe annet enn konkretisering av nødvendige vedtak det er bred enighet om og tiltak som setter fortgang i det grønne skiftet – som det er like stor enighet om.

«For seint og for lite», er Støres anklage mot regjeringen. I dag kom de samtidig med to nokså like pakker.

Den store forskjellen er at det er Mæland som har kontantene. 650 millioner slår mer enn et forslag om å lette på permitteringsreglene, selv om beløpet ikke svarer til mer enn halvparten av verdien av båten som utgjorde kulissen for budsjettlekkasjen på Kleven verft.