Våren 2014 vedtok Regjeringen at ny og ferjefri E39 mellom Ålesund og Molde skal bygges med undersjøisk tunnel under Tautra og bru over Julsundet for ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden. Statens vegvesens oppgave er å planlegge vegene etter denne ruten sammen med berørte kommuner og instanser.

I tillegg vil 4.500 mennesker få fastlandsforbindelse. Eksterne kvalitetssikrere som arbeidet for Finansdepartementet støttet Vegvesenets forslag.Konseptvalgutredningen for E39 Ålesund-Bergsøya har etter at den ble lagt fram i 2011 vært på offentlig høring. Regjeringsvedtak om konseptvalg kom først med ny regjering i 2014. Det har derfor vært gode muligheter til å kunne påvirke konseptvalget, og det har vært mulig å påvirke videre arbeid med trasé og tekniske løsninger gjennom utarbeidelse av kommunedelplaner og reguleringsplaner.

Både det valgte konseptet via Tautra og det utredede konseptet via Sekken inneholdt både tunnel og bru.Mange har vært skeptiske til lange og dype tunneler. Tunnelen vi planlegger under Tautra vil ha doble løp slik at man ikke møter motgående trafikk, rømningsveger mellom tunnelløpene og det beste vi har av sikkerhetsutstyr. Det vil altså være en trygg tunnel. Også med Sekken

Les også: Møreaksen ferdig innen 2029

konseptet ville vi måttet planlegge en tilsvarende tunnel med tilsvarende sikkerhetsnivå, som bare ville være litt kortere og litt mindre dyp. En løsning med bru over Veøya er i konseptvalgutredningen regnet som lite aktuelt, særlig ut fra verneinteressene på øya og reisetiden mellom Ålesund og Molde. Det er altså ikke slik at man ved å velge Sekkenkonseptet ville unngått tunnel. Bruløsning via Tautra ble vurdert i en tidlig fase og er omtalt i konseptvalgutredningen.

Kostnadene sammenlignet med å bygge tunnel var så stor at brualternativet ikke ble utredet videre.Vi kan bygge hengebrua over Julsundet i dag. Med en lengde mellom tårnene på 1625 meter vil den være én meter lengre enn Storebæltbrua i Danmark, som Vegvesenet bruker som modell og får erfaringer fra. Teknologiutvikling tar tid og er svært kostbart. Vegvesenet holder på å utvikle teknologi for å krysse Bjørnafjorden, Sognefjorden, Vartdalsfjorden, Sulafjorden og Halsafjorden.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Vi må fortsatt bruke mer tid for å planlegge disse fjordkryssingene før de er klar for utbygging. Det samme ville gjelde for flytebruløsningen i Sekkenkonseptet. Ved å velge konseptet via Tautra ligger ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden foran de andre store fjordkryssingene teknologisk, og vil være klar for utbygging før disse.

En samlet vurdering av blant annet teknologi, økonomi, klimapåvirkning og når prosjektet kan være klart for utbygging er avgjørende for hvordan man skal krysse en fjord. Du kan sammenligne det med å kjøpe en ny bil. Det kommer alltid en ny modell som du kan vente på, men du kjøper bilen fordi du trenger den nå – den skal oppfylle et behov. Kryssingen av Romsdalsfjorden skal oppfylle et behov for å skape et felles bo- og arbeidsmarked mellom Ålesund og Molde og legge grunnlag for videre utvikling i fylket. Reguleringsplanen for kryssing av Romsdalsfjorden blir vedtatt i løpet av 2016, og prosjektet er da klart for utbygging om Stortinget prioriterer midler til det i Nasjonal transportplan 2018-2029.

Berit Brendskag Lied, Harald Inge JohnsenStatens vegvesen Region midt.

Les flere kronikker på smp.no!