Kronikk om manipulerte bilder:

«Flere tar en «Kardashian» på selfien»

Kronikk

Falsk fiks: Er man ikke helt fornøyd med alle deler av sitt utseende, kan det raskt «ordnes» ved hjelp av manipulering av bilder i ulike apper, slik at man tar seg «best mulig» ut i tråd med den rådende skjønnhetskulturens holdninger. Kronikkforfatteren er kritisk til hvordan dette til slutt påvirker oss: «Om folk flest ikke lenger ser forskjell på en falsk tekst og et falskt bilde fordi begge kan lyve, er et åpent spørsmål». Faksimile: RetouchMe  Foto: jlkj

Appene som bruker fotografiet som råmateriale, gjør det enten mer perfekt eller mindre perfekt

Erling Sivertsen

Erling Sivertsen, førsteamanuensis Avdeling for mediefag, Høgskulen i Volda Foto: Tone Solhaug  Foto: Tone Solhaug

Kronikk

Det er ikke noe nytt at kjendiser får foto av seg selv retusjert i kulissene før de dukker opp på ukebladenes førstesider eller på internett. I dag kan kjendisene selv poste digitalt endra versjoner av seg selv på sosiale medier. De blir ofte kritisert for å promotere et usunt kroppsbilde til følgerne. Samme kritikk rammer også såkalte influensere.

Nå kan publikum også retusjere foto av seg selv i kulissene for å framstå i et best mulig lys i sosiale medier. Dette fordi det nå bugner av retusjerings- og skjønnhetsapper for smartmobilen. Før var slik retusjering krevende og ble utført av profesjonelle grafikere på kraftige datamaskiner, nå kan langt flere gjøre det samme på smartmobilen. Teknologien er blitt forenklet og demokratisert.

I løpet av de siste ti årene har smartmobilen erobret verden og det er blitt etablert et univers av apper i regi av Apples App store og Googles Google Play der tilbudet til brukerne bugner.

Leserinnlegg:

– Plastisk kirurgi normaliseres av forbildene våre

Plastisk kirurgi blir mer normalt, og flere bloggere og influencere går foran. Slik bidrar de til en kultur som forteller unge mennesker at de ikke er bra nok slik de er, mener forfatteren av innlegget.


Det er kommet apper for en rekke formål, det er skapt et behov for apper vi trodde vi ikke hadde bruk for, og sjølsagt en rekke nyttige apper. Ifølge en opptelling av apper var det omkring to millioner apper i AppStore og Google Play i 2017.

I samme periode har mobiltelefonen fått en rekke nye funksjoner, prosessorkraften er mangedoblet, skjermen er bedre og klarere og ikke minst er koblingen av mobiltelefonen og fotoapparatet blitt stadig mer raffinert. Folk kvitter seg nå med sine småkamera på Finn.no.

Mobilens kamera duger nå i de fleste situasjoner som skriker etter et foto. Den duger fordi mobilen alltid er med.

Fotoet er blitt appifisert, appene som bruker fotografiet som råmateriale, gjør det enten mer perfekt eller mindre perfekt ved å sette en rekke algoritmer i spill. Et godt eksempel er fotografenes selvportretter som siden 2012 er kalt selfies. For mange handlet de nå om å framstille mest mulig perfekte selfier.

Samtidig som Apples iPhone kom – i 2007 – lanserte familien Kardashian en dokusåpe: Keeping Up with the Kardashian. Den handler om det personlige og profesjonelle livet til Kardashians familie.

Kim Kardashian West (KKW) har en sentral rolle som moteskaper, modell, blogger, og ikke minst rollen som selfiedronning. Hun har sjølsagt en Instagram- og en Snapchatkonto som plattform og inntektskilde der selfiene sirkuleres.

Over hundre millioner følger henne og en bok med foto av henne selv ble i 2015 utgitt med den selvskrevne tittelen: Selfish. Boken er fylt av foto der hun tar selfies eller foto andre har tatt mens hun knipser en selfie.

En sentral del av milliardindustrien som medlemmer av familien Kardashian fokuserer på, handler om kropp, kroppsdyrking og skjønnhet. Kort sagt om hva som skal til for å ta seg best mulig ut på fotografier og videoer. Familien er forbilder for hvordan bilder skal være på verdensbasis.

I kjølvannet av Kardashian familiens dyrking av kropp og skjønnhet i den fjerde skjermens tidsalder, har en rekke apputviklere laget apper med et mål for øye, å hjelpe ungdom med å sminke foto, slik at de blir mest mulig lik fotomodeller når det bearbeider sine selfies. Disse appene åpnet for det vi kan definere som en kardashianering av stadig flere apper og selvportrettfotos.

Den digitale, visuelle kulturen på den fjerde skjermen er nå preget av sirkulering av foto i og utenfor vennekretser der en økende andel av selfiene har gjennomgått en karadashianeringsprosess der skjønnhetsfiltre spiller en hovedrolle.

De fleste av appene som er konstruert for å «hjelpe» brukerne til å ta seg best mulig ut, i tråd med den rådende skjønnhetskulturens holdninger og verdier, blir målbåret av KKW og en rekke lokale skjønnhetsinfluensere med blogger som følges av tusener. Mange har unge kvinner som målgruppe og kunder, men også unge menn. For noen år siden ble det kjent at KKW brukte makeup-appen Perfect 365 på sine selfies. I dag konkurrerer den med mer avanserte apper med muligheter for å sminke alle kroppens deler og trekker veksler på augmented reality-teknologi (AR). På norsk oversettes dette til forstørret virkelighet. Mange vil definere dette like mye som en «forstyrret» virkelighet.


Vi skal nå se nærmere på appen, RetouchMe, laget av Alexander Lozitsky. Den har begge kjønn som målgruppe og kan ifølge utvikler endre snapper til perfekte modellbilder på få minutter.

Han lokker slik: «Hvis du ønsker en Kim Kardashian midje i foto, trenger du en dugende diett og trene regelmessig. Men det er nå enklere å gå ned i vekt på foto …” (Retouchme.com) Fotokorreksjonstjenesten kan hjelpe brukerne av begge kjønn med å behandle foto av ansikt og kropp uten bilderedigeringsferdigheter.

Appen kan gjøre et foto perfekt med det samme med funksjoner som fokuserer på huden, slanker kroppen eller gjør den høgere, reduserer for store mager, bygger magemuskler, forstørrer bryster, gjør midjen tynnere, og har dessuten hoftereduksjon, rumpekorreksjon, bilringfjerner, forlenging og slanking av bein og armer, nesekorreksjon, leppekorreksjon, øyeposefjerning, endre hårfarge og mye mer.

RetouchMe konkurrerer med mange apper i samme gate der målet er å selge manipulasjonsmuligheter for alle kroppsdeler. Det spilles på å skape et inntrykk ved å skape et falskt uttrykk med fotoet som blir delt. Vegen til plastisk kirurgi er kort for dem som ikke nøyer seg med et retusjert foto. Og dersom vi sørfer rundt på nettet finner vi en rekke sider som kobler de «perfekte» kroppene til mange i Kardashianfamilien med tusenvis av apper som lover å gjøre brukerne skjønnere, slankere og mer perfekte enn noen gang tidligere i historien. Men det kan gå litt over stokk og stein både for kjendiser og andre i jakten på det perfekte fotoet. Næranalyser av foto viser nettopp dette.

Den falske selfie-følelsen:

«Sosiale medier viser fram en sterkt sensurert virkelighet heller enn helheten»

Det ytre er blitt mer viktig fordi det er blitt mer synlig.


I det voksende appuniverset med fokus på fotografi fins det en stigende andel som dyrker det perfekte fotografi. Kjendisfamilien Kardashian er forbilder for hvordan millioner av unge ønsker bilder skal være og samler mange likes. I Norden har vi egne etterapere i samme sirkulasjonsmarked. De følges med argusøyne av tilhengere og kritikere.

Når mange foto kardashianeres for sosiale medier, vet ingen lenger hvordan et virkelig ansikt eller kropp ser ut. Det er ikke bare falske nyheter som er blitt en epidemi, falske bilder florerer også. Om folk flest ikke lenger ser forskjell på en falsk tekst og et falskt bilde fordi begge kan lyve, er et åpent spørsmål.

Erling Sivertsen
Førsteamanuensis ved Avdeling for mediefag, Høgskulen i Volda

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.