Kronikk:

«Handelen daler ned i skjul»

En rekordsterk sluttspurt på julehandelen hindrer ikke at butikkene sliter i motbakke. Bærekraft og raffinerte kundeopplevelser kan være en redningsbøye.

Nytt senter: Amfi Moa har til nå i år hatt en oppgang i omsetningen på 5,6 prosent. Mye av oppgangen skyldes at deler av senteret er nyåpnet etter ombyggingen, skriver kronikkforfatteren. 

Kronikk

Oftere og oftere kjenner jeg på følelsen: Trenger jeg egentlig den skjorta, eller de nye skiene? Det er mulig det skyldes det faktum at jeg har passert 40 år og ikke lenger har det samme behovet for å være trendy. Fokuset på bærekraft i samfunnet får meg også oftere enn før til å reflektere over mine forbruksvaner. Og flere tenker som meg, ifølge ferske tall fra handelsnæringen i Norge.

Kronikkforfatter: Thomas Jarnes Dyb, banksjef Danske Bank, Møre og Romsdal.  Foto: Danske Bank

Danske Bank har gått gjennom den økonomiske utviklingen til 450 nordiske handelsbedrifter over de seneste fem årene. De fleste av disse butikkene har fallende omsetningsvekst og lavere marginer. En rapport fra Kvarud Analyse viser det samme bildet. Over 1/3 av landets 60 største kjøpesentre har fall i omsetningen i årets ni første måneder. Totalt er veksten for kjøpesentrene på 1,3 prosent, altså betydelig lavere enn inflasjonen i Norge. Amfi Moa stikker seg imidlertid ut i motsatt retning med en oppgang på 5,6 prosent så langt i år, men mye av oppgangen skyldes at deler av senteret er nyåpnet etter ombyggingen.

Så hva skyldes så den negative trenden i handelen? Mine egne forbruksvaner er nevnt som en årsak. En aldrende befolkning som bruker mer på sparing er en annen. I tillegg har mange nordmenn etter hvert fått så god råd at en økning av inntekten ikke nødvendigvis slår så ut på kjøp av varer, men heller på kjøp av tjenester.

Julehandel viktig for å overleve

Lagar opplevingar for kundane

Oppleving i tillegg til handel er viktig når kjøpesentera skal tilpasse seg nye tider.


Netthandelens inntog påvirker handelen i de fysiske butikkene. Ifølge DIBS sin seneste rapport om norsk e-handel, vil vi sette ny rekord og handle for omtrent 163 milliarder kroner i 2019. Dette inkluderer også reiser og spill. Den siste kategorien vokser kraftig.

Det store paradokset er at også netthandelsbutikkene sliter økonomisk. Tallene fra Danske Bank viser at hele 30 prosent av de norske online-butikkene hadde underskudd i 2018. Hva kan så handelen gjøre for å snu de negative pilene? Da jeg nylig kjøpte julegaver fikk jeg en refleksjon over hvordan fremtidens handel bør være. På en av fylkets mange ferjer bestilte jeg via mobiltelefonen julegaver til hele familien levert hjem på døra. I tillegg var gavene ferdig innpakket med navnelapper på. Snakk om utvikling!

Sømløshet og gode kundeopplevelser er viktige stikkord for en god kundereise, både fysisk og virtuelt. Nylig hadde jeg møte med det Ålesund-baserte selskapet Driw. De har spesialisert seg på å gjøre handelen så smidig som mulig fra ordren oppstår i nettbutikken eller den fysiske butikken, inn til lageret der varene blir plukket og pakket, til varen er transportert og levert til kunden. Det er fascinerende å se hvordan det rett og slett vokser opp en ny industri for å omstille handelen og her er altså vår region langt fremme.

En annen omstillingen handelen også kan gjennomføre er å forsøke å øke salget av tjenester. For eksempel ved å tilby frakt og installasjon av TV-en hjemme, eller levere grillen ferdig montert. Oftest er det høyere marginer på slike tilleggstjenester.

Modo inn – Søstrene Grene og The Body Shop ut

Flere endringer på trappene ved Ålesund Storsenter.



Dette risikerer du å få til jul

Strikkegensere, rimelige smykker, ullundertøy og lokalt forfatterskap. Hva tror bransjene selv blir årets julegaveslagere?


Endringer skjer også på selve kjøpesentrene. Det er en annen miks av butikker og restauranter i dag enn for bare få år siden. Her er Ålesunds eget Amfi Moa et eksempel på dette. I fjor åpnet den nye fløyen med hele seks nye spisesteder og nye i tillegg til nytt kinosenter og bibliotek. Slike fasiliteter var det svært få av på kjøpesentrene bare for få år siden.

Fremtidens handelsbedrifter må også ta inn over seg forbrukernes økende fokus på bærekraft. Konseptet «Too Good To Go» er et eksempel på dette. Gjennom en app kan du plukke opp mat som kafeer, dagligvarebutikker og restauranter ikke får solgt ved stengetid. Maten er fortsatt like god, men bedriftene har altså ikke fått solgt den i løpet av dagen. Totalt er 18 bedrifter i ålesundregionen med på ordningen, og flere kommer sikkert med i tiden fremover ettersom konseptet blir mer populært.

Handelens vinnere i fremtiden er altså dem som klarer å kombinere bærekraft, smidige løsninger for kundene enten varene blir levert hjem eller ekspedert i den butikken. Selv om juletreet ditt både er grønt, glitrende og levert rett hjem, så må det være kortreist fra sunnmørsjord. Uten tilsatt granbarduft. God jul!

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!