For å innsnevre, kan vi se nærmere på et konkret lokalt forhold knyttet til etterslep – kloakkrensing i deler av Ålesundsområdet. Status er at «gamle» Ålesund og Sula har inngått en avtale der Ålesund skal betale 80 % av kostnadene og Sula 20 %.

Videre er det bestemt at i stedet for oppgradering av flere mindre anlegg (som vi må ta uansett), skal all kloakk samles i et gedigent anlegg på Sula. 70 % rensing er forespeilet, men ikke garantert og rensegraden henger sammen med oppgradering av ledningsnettet. Eventuelle råtnetanker forsterker skepsisen i det folkerike nærområdet.

Det utrolige er stedsvalget – den vesle bygda Kvasnes. Kvasneset er østligste punkt på Sula, og så langt fra havstrømmene det er mulig å komme.

Kostnader for vann og avløp betales etter selvkostprinsippet – dvs. at innbyggerne skal betale det nye kloakkanlegget og usikkerheten mht. kostnadsoverskridelser på et anlegg estimert til 2 milliarder tilhører innbyggerne alene. Det er på sin plass å minne om at anlegget i Bergen skulle koste 465 millioner og endte på 2,2 milliarder. Folkets naturlige krav er derfor en best og rimeligst mulig løsning.

Utskifting av rør i Spjelkavik sentrum illustrerer hvor omfattende en samlet løsning kan bli. Drøye 2 år med kaos og tidvis håpløs tilkomst til butikkene var illustrerende når omfanget av utskifting ble en strekning på bare 2–300 meter. Hvor lang tid vil det da ta for å skifte ut ledningsnettet i Ålesund kommune? En fullstendig utskiftning av rørene vil ta tiår. Inntil det må kloakken slippes rett i sjøen i perioder med store mengder regnvann fordi eksisterende rør ikke er dimensjonert for å ta unna.

For de fleste er imidlertid kostnadene det viktigste, og vi frykter at for mange familier vil dette bli altfor store kostnader å bære. Det finnes kommuner som frykter ekstreme kommunale avgifter, for vann og avløp opp mot kr 40.000.- pr. år. I vårt område er det usikkerhet også knyttet til rensing av drikkevannet. Kan vi også risikere 40.000 for kommunale avgifter?

For nyetablerte familier, minstepensjonister m.fl. blir det nå ekstra tøft. Foruten kommunale avgifter, forventes «bypakke»/ bompenger, renteøkning, uavklarte strømpriser, økte matvarepriser og skyhøye bensinpriser. De forventede årlige merkostnadene blir mange titusen kroner. Dette bekymrer oss alle.

En tabell fra en avisartikkel med Storebrand som kilde kan gi en pekepinn på utfordringene. Nøyaktig hva definisjonen på en «gjennomsnittsfamilie» er fremkommer ikke, men vi må tro at et så stort selskap har tilgang til nødvendige grunnlagsdata og nødvendig kompetanse til å lage en slik enkel tabell. Tabellen har tatt for seg rentekostnader for et gjennomsnittlig lån, samt matvareutgifter, strøm og bensin. Merkostnaden for kjernefamilien fra 2021 til 2022 er beregnet til knappe 66.000.-.

Beregnede merutgifter for en gjennomsnittsfamilie

20212022Merutgift
Renter 3 mill e. skatt468007020023400
Matvareutgifter1404001474207020
Strøm 20.000 kWh300136097530962
Bensin 1000 liter16520210004480
Totalt23373329959565862

Kilde: Storebrand

I Ålesundsområdet blir det derved dobbel dose, ettersom økte kommunale avgifter som følge av den omtalte rensingen av kloakk og vann, samt bompenger knyttet til «bypakken». Kan vi forvente årlige merkostnadene opp mot 100.000 for en gjennomsnittsfamilie?

Når skal noen sette seg ned å beregne totalkostnadene for innbyggerne i Ålesund kommune, inkl. bompenger, økt vannavgift, utskifting av ledningsnett, det nye kloakkanlegget samt oppgradering av de eksisterende i mellomperioden?

Ansvarlige politikere i Ålesund kommune må på vegne av innbyggerne ta en fot i bakken og utsette de kostnadene vi ikke MÅ ta nå. Oppgraderinger av de eksisterende kloakkanleggene er vi uansett pålagt å ta av Statsforvalteren. La da ikke et gigantprosjekt av et kloakkanlegg som vi ikke trenger bli det som knekker nakken på gjennomsnittsfamilien i Ålesund kommune.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!