Det er åpenbart at vi nå må benytte muligheten til å løse trafikkutfordringene og utvikle Ålesund gjennom å realisere Hovdelandsambandet.

Hovdelandsambandet er vurdert i Statens vegvesen sine arbeidsdokumenter så langt. Det er et godt tegn, men når utredningen ligger klar til høsten må vi på alle kanter gi beskjed om at det er bru mellom Olsvika (Hovdeland) og Ellingsøya (Årset) som er det beste alternativet.

Grunnen til dette er for det første at dette sambandet var ett av to, sammen med Borgundfjordtunellen, som hadde de største samfunnsmessige gevinstene for Ålesund ved konseptvalgutredningen for vegsystemet i Ålesund i 2013.

For det andre så er Hovdelandsambandet allerede lagt inn i arealplanen til Ålesund kommune som forenkler reguleringsprosessen. Der sambandet nå er regulert inn er en av de smalere delene av Ellingsøyfjorden, noe som gjør at ei bru bør være den beste løsningen for ei fjordkryssing.

For det tredje vil dette gi enorme ringvirkninger for hele regionen. Det vil avlaste trafikken mellom Sentrum og Moa, samt redusere trafikken i Ellingsøytunellen, og til og med drikkevannet vårt i Brusdalen kan bli skånet, dersom man får Haramsfolket m.fl. til å bruke Hovdelandsambandet.

For næringslivet på Ellingsøya som eksporterer klippfisk og annen sjømat for milliarder vil dette være et fantastisk prosjekt som vil gi reduserte kostnader og mulighet for videre utvikling av industrien og gi etablering av nye næringsarealer på Ellingsøya.

Det siste gode argumentet for Hovdelandsamabandet er at det skaper flere alternative reisemetoder for innbyggerne. Med bru kan innbyggerne gå og sykle, og med en buss som kan gå «i ring» mellom Sentrum, Kverve, Årset og Moa, vil det gi et godt kollektivtilbud for innbyggerne, samtidig som man knytter bydelene tettere sammen.

Hovdelandsambandet, kombinert med et godt kollektivtilbud for innbyggerne vil knytte sammen hele kommunen vår på en helt ny måte og samtidig redusere trafikkmengde, og kjørte kilometer. Å velge dette prosjektet vil være til det beste for innbyggerne, næringslivet og sikkerheten i tunnelene.