Innfartsvegen til Ålesund har levd på tegnebrettet lenge nok. Derfor er rådmannens forslag om en sterkt barbert veipakke for byen fornuftig. Om det er like klokt å kalle dette en bypakke, er en helt annen sak.

Etter årelange diskusjoner er det nå viktig å handle. Strekningen mellom Moa og bysentrum er i dag den mest trafikkbelasta vegstrekning i fylket. Å sette denne strekninga på vent i nye lange år, bidrar verken til miljøet eller en god byutvikling.

Skal dette samferdselsløftet rekke å bli vedtatt i Stortinget våren 2017, må bystyret kjappe seg. Blir det ikke gjort vedtak denne uka, er et ekstraordinært bystyremøte et alternativ. En ytterligere utsettelse betyr ikke at byggestart blir utsatt noen uker, men år.

Det er mye veg i det nye forslaget. Firefelts veg fra Breivika til Nørvasundet er det absolutt største enkeltløftet med en samla kostnad på drøyt to milliarder kroner.

Legger vi til ny bru over Brosundet og forlengelse av Keiser Wilhelmsgate er den samla summen til veger på totalt 2,26 milliarder. Til tiltak som er særlig retta mot kollektivtransport, syklende og gående gjenstår det under 300 millioner kroner.

Sett i forhold til ambisjonene flertallet i bystyret la til grunn da det gjorde forrige bypakkevedtak, er klimaet og de mjuke trafikantene lite tilgodesett i dette forslaget. Heller ikke at det legges særlig til rette for kollektivtransport på den nye innfartsvegen, bøter særlig på det.

Bypakke-begrepet er åpenbart tøyd svært langt. Nasjonalt er målet med disse pakkene å kutte klimautslipp, dempe biltrafikken og favorisere sykkel, gange og kollektivtransport. Det grønne fotavtrykket er ikke så tydelig som Stortinget la til grunn for sine bypakker.

Sjølsagt er det lov til å være skuffa for dem med klimapolitiske ambisjoner. Heller ikke de som så for seg «den endelige samferdselsløsningen» eller som så bypakken som nøkkelen til å utvikle et mer attraktivt bysentrum, har stor grunn til å heise flagget.

Den skuffelsen bør ikke bli en grunn til å spenne bein for forslaget. Det må sees som et første steg på vegen. Så lenge de foreslåtte tiltakene ikke blokkerer for en løsning som kan gi en mer attraktiv og klimavennlig by på sikt, handler det nå om å komme i gang.