På rundt tre år har kostnaden på denne fjordkryssinga økt fra 19,3 til 39 milliarder. Det har ført til at mange vurderer en ny gjennomgang av prosjektet. Blant disse er sentrale samferdselspolitikere i Hordaland, men bekymringen rekker helt inn på Statsministerens kontor.Erna Solberg sier det ikke er realistisk med byggestart før etter 2024. Det er betydelig kostnadsøkning også for Møreaksen på grunn av momsendring og standardheving. Likevel er dette prosjektet langt lettere å realisere.

En slik allianse bør ikke oppfattes som en motkraft mot Hordfast, sjøl om det må være lov til å være på vakt mot at alle prioriterte prosjekter blir i området Bergen-Stavanger. Vestlandet står seg fortsatt best på å stå samla i arbeidet med å realisere ferjefri E39.

Politikere og andre vegforkjempere i Møre og Romsdal bør derfor kjempe Møreaksens sak i full forståelse med sine kollegaer lenger sør. Dette handler først og fremst om å unngå at enkeltprosjekter blir propper i systemet som hindrer gjennomføring av andre. Hele Vestlandet vil tjene på en slik gjennomføringsstrategi.