Leder 5. november:

Flyseteavgiften svekker distriktsflyplassene

  Foto: Staale Wattø

Flyselskapene klager over at de lønner seg ikke lenger

Leder

I 15 år har Gardermoen opplevd at landets øvrige flyplasser har tatt en stadig større andel av utenlandstrafikken. Nå har trenden snudd. Den nye flyplassavgiften som ble innført 1. juni i år, blir tillagt mye av skylden for at stadig flere direkteruter til utenlandske destinasjoner fra distriktsflyplassene forsvinner. Flyselskapene klager over at de lønner seg ikke lenger. Dette var da også en hovedinnvending fra flyselskapene da flyplassavgiften ble innført. Fra før av var lønnsomheten med mange av disse direkterutene så lav, at nedlegging ville være alternativet hvis trafikken gikk ned. Det er liten tvil om at denne avgiften på 80 kroner per passasjer har vært utfordrende, særlig for lavprisselskaper der 80 kroner utgjør en merkbar del av billettprisen.


Ryanair trekker flyavgift uten samtykke

Oslo (NTB): Ryanairs passasjerer har reagert på at flyselskapet har trukket flyseteavgift fra deres konto uten samtykke.


Også Vigra taper

Direkterutene fra Vigra til både London og København er blitt borte. Det samme gjelder flere charterruter til Syden. Bare de ordinære rutene til Alicante, Amsterdam og Wizzair sine ruter til Gdansk i Polen og Kaunas i Litauen gjenstår. Rutene til både København og London er sterkt saknet av mange, og det er tragisk hvis flyplassavgiften har bidratt til å gjøre rutene ulønnsomme.

På begynnelsen av 2000-tallet reiste tre av fire utenlandspassasjerer fra Gardermoen. Så begynte flere distriktsflyplasser å satse på direktefly til utlandet. Ikke minst konkurransen fra Norwegian bidro til det. På det tidspunktet var det bare 30 direkteruter fra Norge til utlandet. Ti år senere var antall direkteruter fra flyplasser utenom Gardermoen økt til 130, og i fjor var tallet kommet opp i 150.

Her finner du flere av Sunnmørspostens ledere!

Færre direkteruter utland

Nå øker utenlandstrafikken igjen fra Gardermoen. Det har sjølsagt også sammenheng med utbygging av flyplassen, men det er synd at flyplassavgiften gjør at direkterutene fra flyplassene i distriktet er blitt færre. Det er og blir en omvei å måtte reise til Gardermoen når en skal sørover til kontinentet eller sørvestover til London. Heldigvis fortsetter KLM med sin rute til reisemetropolen Schiphol, som er et ypperlig utgangspunkt for et stort rutenett. Flyseteavgiften har ingen miljøeffekt har ekspertene funnet ut. Det er en upopulær avgift som det er all grunn til å fjerne.

Flyseteavgiften som ble innført sist sommer, knekker rekteruter fra distriktsflyplassene til utlandet. Også Vigra er blitt rammet.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!