Leder 2. desember

«Bilpakken må åpnes for å unngå borgerlig kollaps»

Statsminister Erna Solberg skvises mellom Venstre/KrF og Fremskrittspartiet. TIl venstre KrF-leder Knut Arild Hareide.  Foto: NTB scanpix

Når det skal kuttes utslipp i transportsektoren, går det gjerne mest utover distriktene

Leder

Litt mindre overkompensasjon. Det som er sikkert er at det ikke er miljøet, men ansiktet Venstre og KrF kjemper for å berge. Gevinsten for verdens miljø av den såkalte bilpakken er omtrent lik null. Dette selv om både regjeringspartiene og Venstre og KrF ble enige om en avgiftsøkning på bensin og diesel som langt overgår den avgiftsøkningen som den rødgrønne regjeringen fikk til på åtte år.

Nå er det statsminister Erna Solberg som skvises mellom Venstre/KrF og Fremskrittspartiet. En måling i VG i forgårs viste at 44,6 prosent av de spurte har svekket tillit til statsministeren. Hennes store prosjekt er i ferd med å rakne. Kan hun og Høyre tillate det?


Harald Tom Nesvik:

- Budsjettløsning natt til tirsdag

– Jeg tror og håper vi mandag kveld eller natt til tirsdag har en budsjettløsning.

Det som må skje for å få til en budsjettavtale før mandag, er at Frp går med på å oppheve det såkalte ultimatumet, og reduserer noe på den overkompensasjonen som fossilbilistene får i avtalen. Med tanke på de vedtatte klimamålene er det da også urimelig at det skal lønne seg enda mer å kjøre med bensin- og dieselbiler som slipper ut CO2 enn det har gjort fram til nå. Årsaken er at Høyre måtte gå med på overkompensasjon til bilistene for å få til en avgiftsøkning.

For klimaet spiller det ingen rolle, men for å berge et budsjettforlik blir det nok avgjørende. Da handler det dessuten om å gjøre det på en slik måte at ingen blir sittende igjen med Svarteper.


Tilliten til Solberg stuper

Oslo (NTB): Budsjettkrisen har fått følger for folks tillit til statsministeren. I en fersk meningsmåling sier hele 44,6 prosent av de spurte at tilliten til statsminister Erna Solberg (H) er svekket.

Noe av klimaproblemet Norge står overfor er at om vi ser bort fra utslippene som gassen og oljen vår skaper i utlandet, så har vi nesten bare transportsektoren å kutte i innenlands. Det blir ekstremt kostbare kutt. Miljødirektoratet har regnet ut at det å kutte ett tonn drivhusgass ved hjelp av elbiler i år vil koste 16.000 kroner, men å gjøre et tilsvarende kutt i utlandet med samme miljøeffekt vil koste 70 kroner.

Når det skal kuttes utslipp i transportsektoren, går det gjerne mest utover distriktene som mangler utslippsfrie alternativer. Alle vet at det kun er snakk om et tiår eller to før så godt som hele transportsektoren er utslippsfri. I det store bildet er derfor krangelen nå langt på vei en parentes.

Det er ikke likt Solberg å operere med ultimatum i forhandlinger. Det har vakt berettiget skepsis og motstand både i de to støttepartiene og langt inn i Høyre. Grunnen til at det ble slik var at Frp insisterte på en overkompensasjon for bilistene hvis de skulle gå med å høgere drivstoffavgifter.

Her finner du flere av Sunnmørspostens ledere!

Avgiftsøkningen er til å leve med både for Venstre og KrF, sikkert også for bilistene, som opplever langt større endringer i drivstoffprisene i løpet av et år enn det denne avgiftsøkningen medfører. Det er overkompensasjonen i form av lavere bompenger, senket årsavgift og økte satser for avskrivning som har gjort pakken tung å svelge for KrF og Venstre.

Hvis det ikke skjer endringer i pakken kan flere ting skje. KrF og Venstre vil sjølsagt primært stemme for sine egne budsjettforslag. Spørsmålet er hva de vil gjøre subsidiært? Stemme for regjeringens budsjett eller la være? Hva hvis Erna Solberg stiller kabinettsspørsmål på budsjettet slik det ser ut på mandag? Vil KrF aleine eller sammen med Venstre støtte det for å unngå regjeringskrise? Ikke godt å si.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Leder