I tre dager får elevene på 2. og 3. trinn prøve seg som politikere på en svært realistisk måte.

I forkant av rollespillet har de lagt ned et omfattende arbeid i forberedelser, og har blant annet laget en rekke «stortingsmeldinger» om ulike aktuelle, politiske temaer.

Nå har de lagt konstituering, trontaler og trontaledebatt bak seg, og går i dag i gang med plenumsdebatter.

Saker av både nasjonal og internasjonal art skal opp til debatt og vedtak, og trolig settes også «regjeringens» skjebne i spill.

På denne måten får elevene en innføring i samfunnsfag på en helt annen måte enn ved tradisjonell undervisning.

De får lære ved å oppleve og erfare, de får kunnskap om ulike saksfelt og de får praktisk øving i å argumentere saklig for sine standpunkt for å vinne gjennomslag.

I en tid der debatter på sosiale medier gjerne preges av en uforsonlig polarisering og lettvinte forenklinger, er ikke minst dette siste av stor verdi.

I debattene i LilleStortinget skal sjølsagt også motsetninger komme fram, men samtidig er dette debatter som har som mål å finne fram til løsninger.

Engasjementet er stort, og det er liten tvil om at dette kan være et bidrag til å gjøre elevene mer engasjerte i samfunnsspørsmål enn de ellers ville ha blitt.

Fagerlia er den andre skolen i landet som har gjennomført dette prosjektet etter en modell som først så dagens lys i Lillestrøm.

I tillegg til å være et kreativt valg av læringsstrategi, ligger det også en tydelig prioritering denne i satsingen.

Dessverre kan vi ikke vente at alle skoler har kapasitet til å ta på seg noe slikt, men håpet er likevel at andre skoler kan lære av dette – om ikke annet så hvordan skolen har valgt å prioritere opplæring i politikk og samfunnsfag.

Slike prioriteringer i skolen vil være viktige for hvordan demokratiet og samfunnsdebatten vår vil utvikle seg med nye generasjoner.