Sunnmørsposten om Rolls-Royce-salget:

«Håpet er rask avklaring på nytt eierskap»

I spill: Rolls-Royce har starta jakten på nye eiere av marin-divisjonen. Hvem valget til slutt faller på, kan få stor betydning for hele den maritime klynga på Sunnmøre. 

Viktigere enn akkurat hvem som blir kjøper, er at nye eiere har evne, muskler og vilje til å satse

Leder

Varselet om at Rolls-Royce vil selge ut marinedivisjonen sin, skaper stor usikkerhet. Først og fremst for dem som har sitt arbeid der, men også for hele den maritime klynga i nordvest. Derfor er det viktig at det kommer en rask avklaring.

En ting er fortsatt usikkerhet knyttet til om det blir salg eller ikke. Rolls-Royce er ikke villig til å legge marinedivisjonen ut på «brannskadesalg» for en slikk og ingenting. Denne usikkerheten bør ikke henge for lenge i lufta.

Alt om Rolls-Royce Marine

Men jakta på en kjøper kan også bli langvarig. Divisjonen har noen tøffe tapsår bak seg, og sjøl om det er gjennomført omfattende kostnadsreduserende tiltak, er ikke køen av kjøpere nødvendigvis lang. Det er så langt heldigvis ikke noe alternativ å legge ned.

For den maritime klynga på Sunnmøre er det ikke det viktigste hvem som blir eiere. Allerede da Ulstein Holding ble solgt til Vickers, og da de etter kort tid ble overtatt av Rolls-Royce, var det ikke ubetydelig skepsis lokalt til utenlandsk eierskap.

Skepsisen spaknet fort. På de 20 åra som har gått, har Rolls-Royce vist seg som en eier som har vært villig til å satse med fotfeste i Norge. Marinedivisjonen har vært en betydelig arbeidsgiver, aktør og drivkraft i den maritime klynga.

Blant annet var Rolls-Royces beslutning om å etablere seg i Norsk Maritimt Kompetansesenter (NMK) vesentlig for utviklinga her, og utgjør en viktig brikke i Campus Ålesund. Slik utenlandske eierskap var en risiko, har det også gitt utviklingskraft å være en del av et stort internasjonalt konsern.


Knut Christian Hovland vil kjøpe del av Rolls-Royce Marine:

– Vi vil være med på oppgangen

– Vi tror det blir bygget flere fartøy de neste 3-5 årene. Og den veksten vil vi være på, sier Knut Christian Hovland.

 

Uklar framtid for 1600 ansatte i Rolls-Royce

– Bruk oljefondet for å kjøpe Rolls-Royce Marine hjem

Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri håper på en norsk løsning for Rolls-Royce Marine – og mener det trolig bare er én aktuell kandidat her til lands.


Det skal mye til at det ender med «tilbakekjøp» fra norske interessenter. Kongsberg Group har så langt blitt nevnt som den eneste mulige. Andre som har vært med i spekulasjonene er finske Wärtsilä, amerikanske GE og tyske Siemens. Ved oppsplitting kan flere norske være aktuelle, også lokale.

Viktigere enn hvem som kjøper, er at nye eiere har muskler og vilje til å satse, og være en spydspiss i den maritime klynga. Det har stor betydning for regionen. Det verste ville være eiere på jakt etter kjappe gevinster. Det er nødvendig med langsiktighet i eierskapet, og at eiere ser verdien i å ta vare på og utvikle et kompetansemiljø i verdensklasse.


Tror ikke på nedlegging av Rolls-Royce-avdelinger

Bransjesjef i Norsk Industri mener det ikke er noen grunn til å frykte at Rolls-Royce sine avdelinger på Sunnmøre blir lagt ned om konsernet ikke lykkes med et salg.

Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Leder