Undersjøiske tuneller er dyre å drifte og de kan innebære en sikkerhetsutfordring i gitte situasjoner. Men det betyr ikke at de kan avskrives som en del av løsningen dersom en ønsker å binde Vestlandet, og ikke minst Møre og Romsdal fylke, sammen.

Da blir argumentasjonen såpass inkonsekvent at det er vanskelig å ta det på alvor.

Poenget er at både undersjøiske tuneller, flytebruer og konvensjonelle betongbruer er en del av løsningen dersom en ønsker å bytte ut ferjene med fast veg. For å lykkes med det er det en fordel om politikere både lokalt og sentralt har et vist magemål når en skal argumentere for sin sak.

Dette er utgifter alle vet kommer, men som utbyggingsglade politikere etter beste evne forsøker å fjerne fra prosjektene for at de skal framstå så billige og samfunnsøkonomisk lønnsomme som mulig.

Vi tror en gjør utviklingen av nye samferdselsprosjekt i fylket en bjørnetjeneste dersom en gjør det til en kamp mot bygging av nye undersjøiske tuneller. Vi vet at det nærmer seg et nytt lokalvalg. Da kan det være greit om velgerne får avklart hva de ulike partiene og representantene mener om undersjøiske tuneller på generelt grunnlag, og ikke kun tuneller som går langs vegtraseer en ikke vil ha.