«Undersjøiske tuneller er ikke problemet»

Løsning: Undersjøiske tuneller er en del av løsningen om en skal redusere tallet på ferje langs kysten. Her bilde fra Eiksundtunellen.  Foto: Knut Arne Aarset

En gjør nye vegprosjekt i fylket en bjørnetjeneste om en gjør det til en kamp mot nye undersjøiske tuneller

Leder

Undersjøiske tuneller er dyre å drifte og de kan innebære en sikkerhetsutfordring i gitte situasjoner. Men det betyr ikke at de kan avskrives som en del av løsningen dersom en ønsker å binde Vestlandet, og ikke minst Møre og Romsdal fylke, sammen.

Derfor blir det merkelig når Frps Frank Sve i det ene øyeblikket kommer med skarp kritikk mot vedlikeholdskostnadene og sikkerheten på Tautra-tunellen på Møreaksen, for deretter snu seg rundt og servere kritikk mot vegvesenet for å stikke kjepper i hjulene for byggingen av en undersjøisk tunell mellom Sula og Ålesund. Den såkalte Borgundfjordtunellen blir en sterkt trafikkert ett løps undersjøisk tunell, til forskjell fra tunellen på Møreaksen som skal bygges i to separate løp.

Solvik-Olsen om Tautra-tunnelen på Møreaksen

128 millioner i årlig vedlikehold

Den 16 kilometer lange undersjøiske tunnelen på Møreaksen vil ha årlige vedlikeholdskostnader på minst 128 millioner kroner.


Da blir argumentasjonen såpass inkonsekvent at det er vanskelig å ta det på alvor.

Poenget er at både undersjøiske tuneller, flytebruer og konvensjonelle betongbruer er en del av løsningen dersom en ønsker å bytte ut ferjene med fast veg. For å lykkes med det er det en fordel om politikere både lokalt og sentralt har et vist magemål når en skal argumentere for sin sak.

Det kommer i tillegg godt med om de samme politikerne evner å forholde seg til hva dette faktiske koster. Ikke bare når en kommer til selve byggingen, men hva det innebærer av utgifter til drift, vedlikehold og framtidig renovering.

Vedlikeholdet sprekker:

52 millionar kroner i året kun for tunnelene på Nordøyvegen

Vedlikeholdskostnadene på Nordøyvegen kan bli langt høgere enn det fylkespolitikerne la til grunn. Tall fra vegvesenet viser at tunnelene aleine vil koste 52 millioner i året i vedlikehold.


Dette er utgifter alle vet kommer, men som utbyggingsglade politikere etter beste evne forsøker å fjerne fra prosjektene for at de skal framstå så billige og samfunnsøkonomisk lønnsomme som mulig.

Vi tror en gjør utviklingen av nye samferdselsprosjekt i fylket en bjørnetjeneste dersom en gjør det til en kamp mot bygging av nye undersjøiske tuneller. Vi vet at det nærmer seg et nytt lokalvalg. Da kan det være greit om velgerne får avklart hva de ulike partiene og representantene mener om undersjøiske tuneller på generelt grunnlag, og ikke kun tuneller som går langs vegtraseer en ikke vil ha.