Leder:

«Ambulansefly-anbudet er en skandale»

Fly: Håndteringen av anbudet for drift av ambulanseflyene er en voksende skandale.  Foto: Staale Wattø

Spørsmålet politikerne må stille seg er om luftambulansen bør være konkurranseutsatt

Leder

Håndteringen av anbudet for drift av ambulansefly er en voksende skandale. I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter at Lufttransport FW har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Overgangen til det nye selskapet skaper store problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport. Dermed har ansatte begynt å søke seg vekk i frykt for å stå uten jobb. Det er bakgrunnen for at selskapet nå mangler piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

Ambulansefly på bakken – fylkeslegene i beredskap

Fylkeslegene i nord har etablert beredskap og vurderer fortløpende om pasientsikkerheten er truet som følge av at flere ambulansefly står på bakken.


På toppen av dette viser det seg at styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, til daglig direktør i rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse, har inngått en kontrakt om rekruttering av piloter til nettopp Babcock SAA. Og om ikke det er nok så var Telle, ifølge Bergens Tidende, forlover til Babcocks prosjektleder i Norge, Hilde Sjurelv, som igjen er gift med forsvarsministeren. Telle har nå erklært seg inhabil i saker som dreier seg om luftambulansetjenesten og kontrakten med selskapet hun leder er avsluttet. Ingenting ulovlig synes å ha skjedd, men dette begynner å ligne en skandale.

Kaptein i Lufttransport med base på Vigra, Gustav Refshus Bøe, tok i et leserinnlegg her i avisa tirsdag et kraftig oppgjør med ledelsen i Luftambulansen HF, som er foretaket som har det overordna ansvaret for luftambulansetjenesten her til lands. Pilotene skal ved en overgang fra Lufttransport til det nye selskapet ha blitt tilbudt 25 prosent lavere lønn, men som kompensasjon en ordning med noen titalls tusen i bonus dersom de i løpet av et helt år har null sjukefravær. Da begynner det å ligne på kontraktene piloter og kabinpersonell blir tilbudt av de råeste lavprisselskapene i flybransjen.

Stortinget har vedtatt et regelverk for offentlige anskaffelser, men staten kan ikke være bekjent av en anbudspolitikk som dreier seg om å skvise lønns- og arbeidsbetingelsene.

Spørsmålet politikerne må stille seg er om den kritiske infrastrukturen som luftambulansen utgjør, er egnet til å bli konkurranseutsetting.

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til debatt@smp.no.