Leiar 12. juni:

Viktig avklaring for Kleven-verftet

Kleven verft har fått på plass en finansiering som sikrer nybyggingsprogram til ut 2019.

Petter Stordal gikk med brask og bram inn i Kleven. Nå er han ute, mens Hurtigruten og konsernsjef Daniel Skjeldam overtar verftet i Ulsteinvik.  Foto: Staale Wattø

Petter Stordalen investerte for evigheten sa han da han gikk inn i Kleven. Nå er han ute

Leder

Det Hurtigruten-eide selskapet, KVE Holding, overtar Kleven verft i Ulsteinvik, Kleven Maritime Contracting og Kleven Maritime Technology AS. Contracting er bemanningsselskapet Kleven bruker overfor de utenlandske arbeidstakerne og Kleven Maritime Technology er selskapet som står bak blant annet robotsveis-teknologien.

Hurtigruten-selskapet KVE-Holdning, sammen med flere banker, stiller til disposisjon 600 millioner kroner. Dette skal blant annet sikre byggingen av deres egne hurtigruteskip.

Samtidig overtar de eierskapet til kjerneteknologien i det som en gang var Kleven Maritime.

Kleven er blant verftene som er kommet lengst i utviklingen av robotsveising.

Erfaringen med bruken av denne teknologien er sannsynligvis noe av det meste verdifulle selskapet sitter på. Dette er nå hos de nye eierne, mens de gamle aksjonærene, med Åge Remøy og Kleven-familien i spissen, overtar Myklebust verft i Gursken.


Klevens nye tillitsvalte er letta over ny løysing

– Eg håpar det vil roe seg no og at folk kan senke skuldrane, seier Kleven-tillitsvalt.

Om dette er en modell som er rustet til å overleve i et tøft verftsmarked med stor risiko og lave fortjenestemarginer, gjenstår å se. En skal ikke ta sorgene på forskudd, og det er all grunn til å være glad for at Kleven i Ulsteinvik er sikret videre drift, men vi har fått en oppsplitting av Kleven-konsernet der Myklebust verft etter hvert må stå på egne bein. Det kan være grunn til å stille spørsmål om det er rett veg å gå i en bransje der en ser det går mot stadig større enheter. Vard-konsernet er et eksempel på det.

Hurtigruten sier de er en langsiktig eier i Kleven. Vi håper det er løfte de står for.

Petter Stordalen erklærte med brask og bram i Ulsteinvik i september i fjor at han hadde evigheten som sitt perspektiv på sin investering.

Hans evighet varte mindre enn et år.

Nå er han ute.

For den maritime klyngen sin del er det uhyre viktig at en fikk på plass en refinansiering av Kleven.

Samtidig må vi erkjenne at det i stadig større grad er i styrerom langt utenfor vår region at beslutningene tas for den videre skjebnen til det maritime miljøet på Sunnmøre.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!