Vi vet ennå ikke hvor omfattende dette blir, da det er umulig å vite hvordan den uforutsigbare Trump vil reagere etter hvert som konsekvensene av de nye tollsatsene kommer for dagen. Det vi kan være helt sikre på er at Kina vil svare tilbake med samme mynt.

I første omgang har USA ilagt toll på kinesiske produkter til en verdi på 34 milliarder dollar. Det er grunn til å frykte dette bare er starten. Kina svarer med å øke tollen på amerikanske produkter tilsvarende. Soyabønner, svinekjøtt og amerikanske biler er de tre produktene som i første runde får smake økt kinesisk toll.

At internasjonale regler og avtaler for handel settes til side slik Trump nå går i spissen for, er sterkt beklagelig. Internasjonal handel i ordnende former, gjennom et internasjonalt regelverk som blir respekter og der brudd håndheves av internasjonale organisasjoner som WTO, tjener alle.

Dette settes nå på prøve. Hovedsakelig som følge av USAs president sine ideer rundt «making America great again».

Rett før helga fikk vi nyheten om at Kongsberg Gruppen kjøper Rolls-Royce Marine. Den nye sammenslåtte selskapet vil bli verdensledende innen skipsteknologi og hele grunnlaget for selskapet er at de har adgang til et globale handelsmarked som fungerer. Produktene går til EU, USA, Kina og Sør-Amerika. Der er også kundene.

Og slik er situasjonen for en rekke eksportselskaper langs kysten. Alle som er svært avhengig av å ha en verdenshandel som fungerer.

Det er dette Trump nå utfordrer og derfor er det også all grunn for å frykte konsekvensene av den handelskrigen som en nå ser utvikle seg mellom USA og Kina.

Lille Norge har selvfølgelig begrensa muligheter til å endre på dette. Det vi kan er å gi vår fulle støtte til de kreftene i EU, som Frankrike og Tyskland, som forsøker stå opp mot denne utviklingen. Det kan koste Erna Solberg et godt forhold til Donald Trump, men den prisen må vi være villig til å betale dersom det kan bidra til å stoppe den destruktive karusellen som en handelskrig vil føre verden inn i.