Vi må slutte med synsing, sa Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal under folkemøtet om framtidas kollektivtransport i Ålesund kommune. Vi kunne ikke vært mer enig. Samferdsel er et politikkområde som engasjerer. Debatt og ulike synspunkter hører med, men på et tidspunkt må politikerne sette foten ned og gjøre ord til handling. Vi er der nå.

Og når ord skal bli til handling er det aldri dumt å legge til grunn det fagfolk faktisk mener er de beste løsningene. På denne plassen har vi vært positive til en bybaneløsning, men når prisen bikker fem milliarder kroner er det åpenbart at det ikke lar seg realisere i overskuelig framtid. Det samme ser ut til å være tilfelle med en egen bussveg. Prisen er her ikke like avskrekkende, men arealbruken og inngrepene vil bli så store til at det er vanskelig å anbefale denne løsningen.

Da mener vi en først som sist bør starte arbeidet med det tredje alternativet, som er tiltak for å bedre bussens framkommelighet. COWI-analysen viser at løsningen som kalles «prioritert buss» kan redusere kjøretiden betydelig gjennom investeringer i tiltak til rundt 200 millioner kroner. Det er i samferdselssammenheng som småpenger å regne. Her kan kommunen få mye nytte for de investerte kronene.

Kollektivbruken i det som er dagens Ålesund kommune er håpløst lav. Å tro at en kan dimensjonere et vegnett gjennom trange Ålesund by som kan ta unna for framtidens trafikkvekst, er ikke realistisk. Framtidas vekst må skje med økt kollektivbruk, ikke gjennom enda flere biler i byen.

Så må en heller ikke glemme at det som i dag er Ålesund kommune er en saga blott om bare et drøyt år. Derfor må bedre bussløsninger også omfatte de nye bydelene. Kollektivløsninger fra Ørskog til Haram og helt ut til Sandøy må sees i sammenheng. Et solid løft for kollektivtilbudet i Ålesund sitt omland vil for innbyggerne i Skodje, Ørskog, Haram og Sandøy være et håndfast bevis på at det var riktig å bli en del av en ny storkommune.

Nye Ålesund vil bli Møre og Romsdals desidert største kommune. Da forventer vi at kommunen bruker sine politiske muskler overfor fylket til å få på plass et solid løft i kollektivtilbudet i hele den nye storkommunen.