Er Ålesund landets verste sykkelby? Ikke vet vi. Hvilken plass byen befinner seg på er i det hele tatt en avsporing av debatten. Det vesentlige er at Ålesund utvilsomt har en del å gå på før den kan regnes om en god sykkelby. Hvordan en kan gjøre noe med det, er en langt mer interessant diskusjon.

Det er interesseorganisasjonen Syklistenes Landsforening som står bak kåringen av landets beste sykkelbyer. De har i samme slengen også utpekt noen byer som landets dårligste sykkelbyer. Ålesund er en slik. Gunnar Herfjord, som blant annet er leder i Klipra Vel, tok i et leserinnlegg her i avisa for seg metodene som brukes i undersøkelsen over hva som er gode og dårlige sykkelbyer. Herfjord har utvilsom noen poenger i at det hefter noen metodiske svakheter ved undersøkelsene til Syklistenes Landsforening.

Om dette vil gjøre Ålesund til en av landets beste sykkelbyer er nok tvilsomt, men det vil ganske sikkert gjøre den til en bedre sykkelby. Sykkel som framkomstmiddel i byene er i kraftig frammarsj. Internasjonalt har Amsterdam og København vært to fyrtårn. Men vi ser at det både i Oslo og flere andre norske byer sykles som aldri før.

En syklist er et ledige sete på bussen eller en bil mindre i køa. Når Ålesund skal lage framtidas transportsystem for byen må en ikke undervurdere hva økt bruk av sykkel betyr for transporten i og rundt byen. Om det fører til opprykk på lista over landets sykkelbyer får en ta det som en bonus.