Et av Guttelviks krav er at såkalte sjølfinansierende samferdselsprosjekt ikke skal berøre fylkets kontantstrøm. Det vil si ikke belaste summen av penger som til enhver tid går inn og ut av fylkeskommunens ulike kontoer. Fylkesrådmannen legger nå opp til at denne typen vegprosjekt skal måles opp mot en kontantstrømsmodell. Består de ikke testen, skal fylkespolitikerne gripe inn og stoppe det.

I tillegg til dette skal hele utredningsprosessen formaliseres strengere og fylkespolitikerne skal kobles inn og dermed ansvarliggjøres tidligere. Kravene til utredninger i forkant legges på samme nivå som det som gjelder alle større statlige utbyggingsprosjekt. Ikke minst kravet om ekstern kvalitetssikring av kostnadene (KS2), som har vist seg å gi mange store prosjekt en ubehagelig overraskelse. Nå sist Stad skipstunnel som ble en milliard kroner dyrere etter å ha blitt regnet på av eksterne konsulenter.

Summen av dette er at nåløyet for såkalt sjølfinansierende samferdselsprosjekt blir langt trangere. Sande fastlandssamband og Rovdefjordbrua er to prosjekt av denne type som ligger i køen hos fylket.