Leder:

Det grønne skiftet koster fylket dyrt

Dyrt: Det er opp til politikerne å prioritere, er beskjeden fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Her sammen med fylkesordfører Jon Aasen (Ap). 

Fylkesting har til nå valgt å løse problemene med å øke lånegjelda

Leder

Fylkene har fått økte rammeoverføringer, de har fått både frie midler og øremerkede midler. Det er mange ulike ordninger for det grønne skiftet. Det er opp til politikerne å prioritere, er beskjeden fra samferdselsminister Jon Georg Dale.

I går var 180 personer samla til grønn ferjekonferanse i Ålesund. Der fikk de presentert den rivende teknologiske utviklingen som skjer innen elektrifisering av ferjeflåten.

Dale har rett i at fylkene de siste årene har fått tilført betydelig økte overføringer, men spør du en fylkespolitiker i Møre og Romsdal vil nok svaret være et ganske annet. De vil si at overgangen fra dieselferjer til elferjer svir kraftig i de fylkeskommunale budsjettene, og at prisen for dette miljøtiltaket utgjør langt mer enn det som fylket får fra staten.

Saka er at begge har rett. Dale har rett i at fylkene har fått mer penger, og fylkespolitikerne har rett i at kostnadene til ferjedrifta er underfinansiert fra staten. I Møre og Romsdal har i tillegg fylkestinget valgt å utvide tilbudet på flere strekninger utover statens minstestandarder. Strekningen Hareid-Sulesund er et eksempel. Det skal innbyggerne og næringslivet i fylket være glade for, problemet er at fylkespolitikerne er i ferd med å ta seg vann over hodet.

For fylket har mer enn ferjer som koster penger innen samferdsel. Det er en rekke tunneler som må oppgraderes i henhold til pålagt EU-standarder, og en lang rekke store og små bruer må oppgraderes. Summen av disse kostnadene i kombinasjon med en ambisiøs satsing på elferjer, gjør at fylkespolitikerne står overfor en usedvanlig krevende oppgave med å få kontroll med økonomien.

Politikerne må prioritere, er beskjeden fra Dale. Her tråkker han på ømme tær. Et noe nær enstemmig fylkesting har til nå valgt å løse problemene med å øke lånegjelda, i stedet for å ta de grunnleggende diskusjonene om prioriteringer.

Men med byggingen av Nordøyvegen blir lånegjelda så høy at prioriteringer tvinger seg fram. Da må nye elferjer settes opp mot videregående skoler og opprustning av bruer. Det er den debatten fylkespolitikerne må starte. Mye mer penger fra staten i årene som kommer er det ikke realistisk å tro på.