Leder:

«Spor av gryende optimisme»

Opplag: Slik så det ut ved kai ved Humla i Ålesund i 2017. Fortsatt ligger over 100 offshore supplyfartøy i den norskeide flåten i opplag. Arkivfoto: Staale Wattø  Foto: Staale Wattø

Vår historie og vår samla kompetanse peker bare en veg: Til havs.

Leder

Rederne som ble truffet hardest av oljesmellen, viser igjen en gryende optimisme. I Rederiforbundets konjunkturrapport for 2019 sier offshore supply-rederne at de tror de vil bygge hele 33 nye båter de kommende fem årene.


Rederiforbundet tror på nybygging av offshorebåter:

Havila: – Blir ingen nye fra oss

Havila-direktør Njål Sævik synes det høres optimistisk ut å tro det blir bygget 33 nye offshore supply-skip de neste fem årene.

 

For en næring som fortsatt har mer enn 100 fartøyer i opplag, er dette oppsiktsvekkende tall. For sjøl om markedet og oljeselskapenes investeringslyst har kommet seg betraktelig, betyr det slett ikke at problemene er over.

I tillegg til at mye ledig kapasitet ved kai normalt vil legge en demper på ratene, sliter rederiene videre med ettervirkningene etter krisa. Kapitaltilgangen er langt unna hva den var i «de gylne åra», tiltroa i aksjemarkedet er skjør og lønnsomheten i drifta er ikke noe videre å skryte av.


Offshore-rederne klare for å bygge nye skip

De norske offshorerederiene vil bestille 33 nye skip i løpet av de neste fem årene. Det skriver Rederiforbundet i sin ferske konjunkturrapport for 2019.

 

Likevel ser vi altså spor av framtidstro igjen. Nå betyr sjølsagt ikke det rederne svarer i en spørreundersøkelse all verden. Det er langt fra å tro på at rederiet vil kontrahere nye fartøyer innen 2024 til faktisk å gjøre det. Det er mye som skal falle på plass før det skjer.

Ikke minst må det skje en avklaring av situasjonen for de 112 fartøyene som i dag ligger i opplag, men økende aktivitet på sokkelen gir håp. Rederiforbundet venter at tre firedeler av denne «reserven» er ute av opplag i løpet av 2019. Noen av disse er ventet solgt eller satt i arbeid av nåværende eiere, mens andre er modne for opphogging.

Dersom dagens trend fortsetter, vil vi få en mer normal situasjon i offshore supply-markedet. Gradvis vil effekten av den altfor optimistiske kontraheringsbølgen de senere årene avta, og det vil igjen bli rom for en naturlig og nødvendig flåtefornyelse. I en slik situasjon vil både flere verft og rederier på Nordvestlandet være godt posisjonert.

Den maritime næringa på Nordvestlandet er svært viktig for regionen, og har økt sin betydning kraftig de siste tiåra. Sjøl om næringa har gått seg på en smell, vil den og det marine næringslivet være det vi må stole på også framover.

Vår historie og vår samla kompetanse peker bare en veg: Til havs. Det er der vi har mulighetene og det er der vi har våre beste, naturlige konkurransefortrinn. Derfor er den gryende optimismen hos rederne gledelig, sjøl om anslagene over nybygg framover skulle vise seg å være i overkant.


Skal bygge ny fiskebåt for rederi i Nordland

Stadyard AS i Måløy har signert kontrakt om å bygge ny fiskebåt til rederi i Nordland.