Bystyret i Ålesund kan umulig på møtet neste uke vedta en bypakke på 6,9 milliarder kroner og tro at den vil bli godkjent av samferdselsministeren. Med beskjeden fra Dale om at «nivået fra da Ålesund kommune sist var i kontakt med departementet fortsatt gjelder», framstår det som sjanseløst.

I tillegg har leder av Samferdselskomiteen på Stortinget, Helge Orten, gitt Ålesund-politikerne et råd om at det vil være smart å ta ut prosjektet Blindheim-Breivika. Når både statsråden og lederen av Samferdselskomiteen vender tommelen ned, kan det være lurt å lytte.

Siste offisielle kontakt mellom Ålesund kommune og Samferdselsdepartementet var i fjor. Der fastslår statssekretær Tommy Skjervold i et brev til Ålesund kommune, at «Samferdselsdepartementet mener at dersom Brosundtunnelen legges inn i trinn 1 må andre tiltak i pakken vurderes tatt ut – eller at det gjøres andre grep – slik at den samlede bompengebelastningen i trinn 1 kan holdes på et forsvarlig nivå». Brevet ble tolket som et klarsignal på at Brosundtunnelen kunne tas inn, dersom man kuttet i andre prosjekter.

Etter den tid har det ikke oss bekjent vært formell kontakt mellom Samferdselsdepartementet og Ålesund kommune. Mens beskjeden fra Samferdselsdepartementet var at en måtte kutte andre prosjekt dersom en vil ha inn Brosundtunnelen, gjør Ålesund-politikerne det stikk motsatte. Styringsgruppa, og et flertall i formannskapet, mener at en bompakke på 6,9 milliarder kroner er innenfor det som departementet vil godkjenne. Det er litt vanskelig å begripe.

Det vises til at Statens vegvesen har vært pådriver for å få inn prosjektet Blindheim-Breivika til en foreløpig pris på rundt tre milliarder kroner. Men det er ikke vegvesenet som skal bestemme bypakken. Det er jobben til politikerne i Ålesund.

Nå har Dale på toppen av alt fått et bompengeopprør i fanget. Et opprør som ryster Frp i grunnfjellet. Bypakkene er den store stygge ulven i dette opprøret og gir definitivt ikke Ålesund-politikerne mer spillerom for å få sin bypakke vedtatt.

Vi kan ikke forstå noen annet enn Ålesund må ta en ny timeout. Da blir det en oppgave for kommunestyret i nye Ålesund å utforme en ny og kraftig redusert bypakke. At det som i dag er omlandskommuner for Ålesund, får være med direkte i beslutningsprosessen trenger ikke være noen ulempe.