At Sverre Andreas Farstad heiser flagget og satser på nytt inn offshore supply er uhyre gledelig. Med all respekt for de andre offshorerederne som havnet i trøbbel under oljekrisen, det var et usedvanlig hardt slag da Farstad ble tvunget til å kaste kortene og bli en del av Røkke og Fredriksens prosjekt rundt Solstad Offshore.

Det var et slag for mer enn Farstad-familien som tapte store penger. Det var et slag for Ålesund som shipping-by, og det var svært uheldig for hele den maritime klyngen på Sunnmøre.

Det gjør at det er mange følelser og minner som vekkes til live når «Andy» igjen ringer med skipsklokka og heiser flagget. Den symbolske kraften som ligger i akkurat det skal ikke undervurderes. Vi får en bekreftelse på at ur-sunnmøringen kan gå på en smell, men reise seg og komme tilbake. Slike historier liker vi å være vitne til.

Foreløpig dreier det seg et enslig plattform-forsyningsskip. En pølse i slaktetida i Farstads velmaktsdager. Men det er ting som tyder på at teften for riktig timing fortsatt er til stede. Som offshore-analytiker i Westshore Shipbrokers, Inge Moy påpeker, så er tidspunktet riktig om en skal inn i PSV-markedet på norsk sokkel.

Men det betyr ikke at det er noen enkel seilas å bygge seg opp igjen. Selv om det er lyspunkter for PSV-markedet på norsk sokkel, henger det fortsatt tunge skyer over offshore supply-næringen. De eksisterende rederiene er lastet med gjeld de ikke klarer betjene. Langs kysten ligger det fortsatt et stort antall skip i opplag, og bank- og finansnæringen er fortsatt meget tilbakeholdne med nye lån til denne næringen.

Samtidig vet alle at oljeprisen og ratenivået aldri kommer tilbake dit det var i årene 2010 til 2014. Næringen må derfor være i stand til å skape lønnsomhet med inntekter på betydelig lavere nivåer enn i gullårene. Med det som bakteppe er det veldig greit å starte opp uten tyngende gjeld.

Så håper vi at «Andy» Farstad og hans folk kan lykkes med å bygge opp et nytt slagkraftig rederi i Ålesund. Det vil ikke bare skape nye, attraktive arbeidsplasser, men det vil også være et betydelig bidrag for at Ålesund skal beholde posisjonen som en viktig by innen de maritime næringene.