Leder

«Det må ryddes opp i Innovasjon Norge»

Håkon Haugli kommer fra stillingen som administrerende direktør i Abelia og tiltrådte som sjef for Innovasjon Norge i midten av mai. Foto: Esben Johansen / NTB scanpix  Foto: Esben Johansen

Leder

Nyheten om at Sommarøy i Troms ville kvitte seg med tida var en historie som gikk verden rundt. Haken ved den, var at det var en bløff. Det var det som i dag omtales som "fake news", falske nyheter, her iscenesatt av et selskap eid av staten og fylkeskommunene. Det er nesten ikke til å tro.

Det er åpenbart at det er behov for en omfattende opprydding i Innovasjon Norge. Saken er svært uheldig for nylig tilsatt toppsjef Håkon Haugli, og den er en stygg ripe i lakken for næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han innrømmet etter at bløffen var avslørt at han kjente til hvordan denne historien oppsto.


Håkon Haugli ny sjef for Innovasjon Norge

Håkon Haugli (49) er ansatt som ny administrerende direktør for Innovasjon Norge. – En erfaren og allsidig leder, sier styrelederen.


Det som ved første øyekast kunne se ut som et lokalt initiativ på Sommarøy, om å ta av seg klokka og ikke forholde seg til tidsfrister som åpningstidene i butikken, var en konstruert historie utarbeidet av selskapet PR-operatørene. Det er blitt registrert rundt 1700 digitale medieoppslag, noen av dem i tunge nyhetsformidlere som CNN. En bløff lest av flere hundre millioner mennesker verden rundt.

Forklaringen reiselivsdirektøren kom med rett etter at løgnen var avslørt bekrefter til fulle behovet for opprydding. Til blant andre Dagbladet sier hun at "noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie". Men historien trenger altså ikke være sann, bare den er god, skal vi tro Innovasjon Norge-direktøren.


Over 80 prosent av nettbrukere lurt av falske nyheter

86 prosent av nettbrukerne innrømmer at de har blitt lurt av falske nyheter, i hovedsak spredt via Facebook, ifølge en undersøkelse gjennomført i 25 land.


Regjeringen, med Røe Isaken i spissen, har de siste årene kuttet i budsjettene og bygget ned Innovasjon Norges virksomhet i fylkene. Stadig mer makt og penger er flyttet til hovedkontoret i Oslo der en i større grad skulle bruke pengene på nasjonale utviklingsprogrammer. Det må være grunn til å stille spørsmål rundt hvilken kultur som i forlengelsen av dette har kunnet vokse fram ved hovedkontoret.

Haugli har lagt seg flat og beklaget saken. Han erkjenner at kampanjen har svekket Innovasjon Norges troverdighet, og lover å rydde opp.

Det skulle bare mangle. I en verden der falske nyheter spres i rekordfart i sosiale medier, er det siste vi trenger enn offentlig etat i Norge som bidrar til denne utviklingen.