Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kutter svinger i behandlingen av bypakken i Ålesund, men det betyr ikke at han finner snarveger til smarte trafikkløsninger. Snarere tvert imot. Når han sier nei til bypakken, kan det være starten på en ny, endeløs ørkenvandring.

En slik ørkenvandring har Ålesund vært i lenge, men nå må det snart være slutt. Det er mer enn 50 år siden stikkene ble satt ned for å utvide Lerstadvegen, hovedvegen inn mot Ålesund sentrum. Om stikkene har blitt til jord siden den gang, må dette være det eneste som har skjedd.

I to bystyreperioder stod alt stille fordi Høyre i en politisk avtale med Frp forpliktet seg til å si nei til bompenger. Så har det gått åtte nye år før omsider et flertall av lokalpolitikerne har samlet seg om en bypakke, en bypakke som statsråden nå avviser. Faren er at dette betyr en ny, langvarig utsettelse.

Fremskrittspartiet sliter med svært svake målinger, og kan komme til å gjøre ett av sine svakeste kommunevalg siden 1991. En seier i regjeringens borgerkrig om bompenger var derfor avgjørende for partiledelsen. Nå er løsningen der, og da handler det om å vise handlekraft og framstå som kampens seierherre.

Før røyken la seg etter fredagens fredsslutning, sa altså samferdselsministeren nei til bypakken for Ålesund. Det gjør han lenge før hans egen fagetat, Vegdirektoratet, har kvalitetssikret den. Heller ikke for Dale er dette normal saksgang. Normalt er han forsiktig med å ta standpunkt i saker før de har kommet på hans bord.

Med sitt utspill i Sunnmørsposten i helga har han skapt nytt kaos. Tolkningene av hva Dales tre nye krav til bypakken vil bety, spriker kraftig. Noen mener at det eneste som vil vokse de kommende fire årene, er bunken av papirer. Andre tror at dette skal være gjort i en håndvending.

Det avgjørende her er hva som legges i at hvert enkelt prosjekt må gjennomgås på nytt. I verste fall betyr det en helt ny og detaljert gjennomgang av hvert et vegkryss og busstopp. Slikt tar tid. Prosjektet blir sendt ut på nye utredninger og utregninger og setter utviklingen av sentrumsområdene i Ålesund på vent i nye, lange år.

Visst betyr dette at bilistene her ikke får bompenger, men de får heller ikke nye veger. Det er ingenting som tyder på at Dale står klar med gullkortet for å betale hele gildet. Bypakken er allerede redusert betydelig. Det var fornuftig. Men å sende bypakken ut på endeløse utredninger nå, nærmer seg en katastrofe.