Legges idéen om ferjefri E39 død, vil flere fjordkryssinger stå i fare. Får Statens vegvesen gjennomslag for sine forslag inn mot Nasjonal tranportplan (NTP), er det dårlig nytt for folk i nordvest.

Særlig for fjordkryssinger som ennå ikke er inne på NTP, kan det bli vanskelig. I Møre og Romsdal gjelder dette både Hafast og Halsafjord-sambandet.

Ekstra vanskelig kan det bli dersom ferjefri E39 stykkes opp i enkeltprosjekter. Da vil det kunne bli en alles kamp mot alle. Det vil ikke tjene Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Ferjefri E39 er et skjørt politisk byggverk. Ideen fikk først fullt gjennomslag i valgkampen i 2013. Da gikk både den sittende regjeringen og deler av opposisjonen med Høyre-leder Erna Solberg i spissen inn for prosjektet med full kraft.

Fra da av var ferjefri E39 forankret som et nasjonalt prosjekt både politisk og i Statens vegvesen, og ble løftet opp på den nasjonale agendaen for alvor.

Drøye seks år er gått, og mye har skjedd. Byggingen av Rogfast er i gang. Den delen av Ryfast som inngår i E39 er snart klar til åpning. Hordfast og Møreaksen er inne i Nasjonal transportplan, og er kommet langt i planarbeidet.

På disse seks årene har også kostnadene eksplodert. Anslagene har gått fra 150 til 340 milliarder. En viktig årsak til dette er økte standardkrav, blant annet krav om motorvegstandard på flere strekninger.

Allerede da regjeringen presenterte NTP i 2017, ba statsministeren derfor Statens vegvesen om å finne fram sparekniven og kutte i Møreaksen og Hordfast. Disse kostnadskuttene er kommet langt.

Men Statens vegvesen må også finne innsparinger på resten av strekningen. Nytten av investeringene må opp og kostnadene ned.

Til neste år skal NTP rulleres. Statens vegvesen vil nå i følge Dagens Næringsliv legge fram alternativ strategi der ferjedrift igjen er med i planene. Samtidig vil de stykke prosjektet opp i enkeltstrekninger.

Slik kan visjonen om å bygge Vestlandet sammen ferjefritt avgå med døden. Med seg i grava kan den dra med seg den vestlandske solidariteten. I en alles kamp mot alle står strekninga Kristiansand-Bergen sterkest, og Nordvestlandet kan bli overlatt til å kjempe for seg sjøl.

Ender dette med at vi ikke klarer å bygge Vestlandet sterkere sammen og styrke verdiskapingen her, er det ikke bare et tap for landsdelen. Det blir et tap for landet.