Leder:

«For lite kraft i klimakutta»

For svakt: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) har altfor svake resultater å vise til i forhold til de klimamålene Norge har satt seg.  Foto: NTB Scanpix

Leder

Pila for norske klimautslipp peker likevel nedover. Det skal vi sjølsagt være glade for. Det hadde vært langt verre om de økte, slik de foreløpige tallene fra Statistisk sentralbyrå viste tidligere i år.

Vi har imidlertid ingen grunn til å ta bølgen for dette. Resultatene er altfor svake. Klarer vi ikke å få mer spenst i frasparket enn vi har gjort til nå, så kan vi se langt etter å nå klimamålene vi har satt oss.

Grunnen til at vi kom ut på rett side av streken nå, var en beslutning fra 2003 om å fase ut fluorgasser – ikke at vi slipper ut mindre CO2.


Grande: – Norge må la oljen ligge

Norge må slutte å lete etter ny olje, mener Venstre-leder Trine Skei Grande. – Det blir den viktigste kampen framover, sier hun.


Norske klimautslipp er fortsatt høyere i 1990, utslippsåret som er målestokken alle land styrer etter. Vi har altså ikke resultater å vise til som vi kan slå oss for brystet med. Norge er ikke er den klimapioneren vi ønsker å framstille oss som når vi skryter av el-bilsalg og satsing på regnskogsfond.

Vi er en sinke i forhold til våre naboer. Vi trenger ikke se lengre enn over Svinesund før vi ser helt andre resultater. Sverige har kuttet over 25 prosent sammenlignet med 1990-nivået. Tilsvarende tall for EU samlet er på over 23 prosent.


Listhaug mener mål om nullutslipp i 2025 er urealistisk

Sylvi Listhaug (Frp) mener det er et urealistisk mål at det om seks år bare skal selges nullutslippsbiler.


I forhold til hvor vi sjøl har lagt lista, går vi mot et soleklart riv. Vi vil i beste fall komme under 1990-streken i 2020 om vi holder kursen vi har hatt de siste tre årene. Lista vi la i klimaforliket for sju år siden var at vi skulle ha forplikta oss til globale kutt på 30 prosent.

Det målet kommer vi ikke til å nå. Med den inngangsfarta vi har nå, skal vi være heldige om vi i det hele tatt klarer å hoppe opp på matta. Men i stedet for å snakke høyt om klimaforliket, har vi flytta lista opp noen hakk.

Nå er målet 45 prosent innen 2030. Sjølsagt er ikke det umulig å klare dette, men da kan vi ikke fortsette å øke utslippene i transportsektoren, slik vi gjør i dag – til tross for økende elbil-salg.


Småbrukarlags-leder: Folk vil neppe ha grøt hver dag

Norsk Bonde- og Småbrukarlag mener bøndene er klare til redusere utslippene, men er usikre på om forbrukerne forstår hva en radikal kostholdsendring innebærer.


Utslippene fra transportsektoren må i stedet tas kraftig ned, samtidig som utslippskuttene fra olje- og gassutvinning, jordbruk og industri må bli mye større enn de er i dag.

Sjølsagt er det bra at vi har ambisjoner i klimapolitikken, men det er ikke nok. Det er ingen som kvalifiserer seg til høydekonkurransen i EM bare ved å flytte opp lista. Vi får ikke dette til uten at vi setter inn mer kraft i tiltaka.