Vedlikeholdet på vegene blir dårligere, elever må reise lengre for å gå på skole og til tannlege, og ferjetilbudet blir både dårligere og dyrere. Slik går det når lysten til å satse er større enn evnen til å betale for det.

Fylkesrådmannen i Møre og Romsdal la i går fram sitt forslag til budsjett og økonomiplan. For dem som ikke allerede har fått det med seg: Nå tårner problemene seg opp. Skal fylkeskommunen beholde en smule handlingsrom og ikke komme under statlig styring, må det kuttes kraftig.

I første rekke rammer det de videregående skolene i fylket og tilbudet til vegfarende. Disse to sektorene står for over 80 prosent av fylkets driftskostnader, og må ta de største kuttene.

Møre og Romsdal fylkeskommune skal være motoren i den regionale utviklinga. Akkurat nå sliter den motoren med å få opp turtallet, og den sliter tungt med å dra et stadig tyngre lass av gjeld og ambisjoner.

Fylkeskommunen lever allerede i dag over evne, og er blant fylka som scorer aller dårligst på de viktigste økonomiske nøkkeltalla.

Så har fylkespolitikerne allerede vedtatt tunge investeringer, blant annet i Nordøyvegen. Til neste år står det 2,6 milliarder i investeringsplanen. I planperioden fram til 2023 er tallet 7,4 milliarder. Det blir penger av slikt også, både til renter og avdrag.

Kuttlista så langt er både lang og vond. Fylkesrådmannen foreslår at det skal bli dyrere å reise på ferje, og foreslår takstøkninger på hele 75 prosent. Samtidig blir det foreslått å kutte i rutetilbudet, både på ferjer og på buss.

Så blir alle videregående skoler i fylket på en eller annen måte rammet av kutt. Klassene skal bli færre og større, og dyre skoletilbud legges ned. Karakterkravene for å komme inn på de mest attraktive tilbudene kommer til å bli høyere. Flere må derfor reise lengre eller flytte hjemmefra for å få det utdanningstilbudet de ønsker seg.

Budsjettforslaget skal opp til politisk behandling i hovedutvalgene allerede førstkommende mandag, før endelig budsjett skal landes i fylkestingets desembermøte. Det blir et brutalt møte med den økonomiske virkeligheten for både ferske og mer erfarne fylkespolitikere.

Ferjefloken kommer til å bli den aller vanskeligste å løse. Her skal altså politikerne tilby en dårligere vare til en mye høyere pris. Du skal både være god selger om du skal klare å forklare velgerne at dette er en god deal.