Sist uke var kiloprisen på eksportert fersk oppdrettslaks 77 kroner. Snittprisen i fjoråret var på 61 kroner. Dette har gitt oppdrettsnæringen et gullår. Lønnsomheten i laksenæringen har de siste årene ligget skyhøyt over andre bransjer. Gode priser og en svak krone har gitt næringen et svært godt år. En snakker om superprofitt. Et begrep som stor sett har vært forbehold olje- og gassnæringen.

Sjømatnæringen er gradvis i ferd med å overta rollen som den viktigste næringene langs kysten. Eksportverdien på sjømat passerte i fjor 100 milliarder kroner. Mens oljeinvesteringene er ventet å bremse kraftig opp i det nye året vi er inne i, vil etter alt å dømme veksten fortsette innen sjømatområdet. Nå er det luseproblemene som i hovedsak holder igjen en sterkere vekst innen lakseoppdrett.

For potensialet til mer verdiskaping og matproduksjon fra havet er stort. I Norge er det laks og ørret som helt dominerer oppdrettsnæringen. Samtidig viser forskere, blant annet ved Havforskningsinstituttet, til at det finnes store muligheter innen andre arter. De peker på torsk, stør, blåskjell og tare som arter med store muligheter.

Oppdrettsnæringens egen organisasjon, Sjømat Norge, mener det skal være mulig å skape 300 000 nye arbeidsplasser innen 2030, samt doble eksportverdien på norske sjømat innen 2040. Utvilsomt ambisiøse planer, men vi er i dag langt unna å ta ut det potensialet som ligger i de verdiene vi har i havområdene utenfor kysten.

Men en klar forutsetning for at en skal lykkes er at utviklingen skjer i tråd med naturens tålegrenser. Kravene om bærekraftig produksjon og ren mat vil bare øke. Bruk av kjemikalier, medisiner samt forurensing av havbunnen, er områder hvor næringen må finne seg i å bli fulgt nøye. Skal en i tillegg lykkes med oppdrett av nye arter, fordrer det at en klarer å løse miljøutfordringene som følger med.

Det økende fokuset på klimaet er også en betydelig utfordring for næringen. Nye miljøkrav mot transportnæringen vil kunne få stor betydning for sjømatnæringen. Den omfattende bruken av fly for transport av fersk laks til markedene i Asia og Midtøsten vil bli en utfordring for næringen når klimaregnskapene skal gjøres opp.

Vi tror mange av disse utfordringen er løsbare gjennom et tett samspill mellom næringen og forskningsmiljøene. Slik tror vi at vi bare har sett starten på å utnytte våre havområder til matproduksjon. En mat verden i årene som kommer i stigende grad vil etterspørre.