Sunnmørsposten mener

«Kleven må på fote igjen»

Kleven verft på Dimna i Ulstein Påbegynt nybygg fra Havyard ved den vestligste kaia. Nå må alle krefter trå til for å få verftet på fote igjen.  Foto: Staale Wattø

Leder

Alle gode krefter må trå til for å få Kleven verft på fote igjen. Og det må skje raskt. Kleven har kompetansen, utstyret og folkene som skal til for å få virksomheten i gang igjen. Nå trenger verftet en eier som skjønner forretningskulturen i den maritime klyngen og som har tillit både hos de ansatte og bankene.


Kroatisk eigar:

Så mykje meiner kroatisk eigar han har tapt på konkursen

Tomislav Debeljak anslår at han har tapt 10 millionar euro, eller over 100 millionar kroner på engasjementet i Kleven.


Kleven er en hjørnesteinsbedrift i Ulstein-samfunnet, og verftet er en nøkkelbedrift i den maritime klynga. Vi står overfor et stort grønt skifte i skipsfarten. Her er verft som Kleven en del av løsningen. For oss er det åpenbart at den kompetansen som finnes ved Kleven tilhører framtida.

I tillegg har verftet de siste årene tatt i bruk nyskapende sveiseteknologi som har gjort at de har kunne flytte hjem igjen stadig mer av skrogarbeidet. På toppen av dette har de et moderne og godt fungerende anlegg på Dimnøya.



At et verft som har alt dette på plass ikke skal ha livets rett, framstår for oss som uforståelig. At den konkurssituasjonen verftet nå står i skal ende opp med en nedstengning virker helt meningsløst.

Skulle det skje vil det få store ringvirkninger for hele Søre-Sunnmøre. Det vil kunne føre til mindre arbeid for underleverandører, økt arbeidsledighet og svekket kommuneøkonomi. Altså svært alvorlige konsekvenser.


NHH-professor om DIV Group:

– Kanskje ikkje verdas største vilje til å la verftet overleve

NHH-professor Ola Honningdal Grytten meiner konkursen er trist for heile den maritime klynga. Men han er ikkje overraska over utfallet.


Noen tar nå i bruk ord som «den verste krisen for Ulstein-samfunnet noen gang». Det er ingen tvil om at dette er en alvorlig situasjon. Den omstillingen verftsindustrien står midt oppe i, er svært krevende og kostbar. Etter flere år med store tap, øynet mange ved starten av året håp om bedre tider når en så den store etterspørselen i markedet etter mindre cruiseskip. Dette var i ferd med å bli det nye markedet for verft som i mange år hadde bygget båter for oljebransjen.

Så kom koronapandemien og fullstendig slo bunnen ut av det markedet.


Trist dag for tilsette

430 tilsette er ramma av konkursen ved Kleven verft. Inntil vidare går dei på jobb som vanleg.


Regjeringen har som en del av krisepakken til verftsindustrien varslet at Kystvaktens fartøyer i Skjold-klassen skal gjennomgå betydelige oppgraderinger. Det dreier seg om seks hurtigånde korvetter. Forsvarsmateriell er unntatt fra EØS-bestemmelsene og kontraktene kan dermed plasseres ved norske verft.

En kontrakt med forsvaret for å gjøre dette arbeidet på noen av de seks båtene, kan være akkurat det Kleven trenger. Men skal en konkurrere om disse kontraktene, må en ha på plass fortsatt drift ved verftet.


Sunnmørsposten ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert etter publisering. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.
Leder