Arbeidsledigheten i fylket kryper nedover. Men prognosene for den maritime industrien ligger som en mørk sky over fylket. Det ser dessverre ut som at regjeringen i liten grad har oppmerksomheten rettet mot den smellen som kan komme i denne viktige delen av norske næringsliv.

I det som NAV betegner som sesongjusterte hovedtall for arbeidsledigheten er nå Møre og Romsdal nede på rett under 5000 personer helt uten arbeid. Det er en nedgang på 700 siden juli, men til sammenligning er det ganske nøyaktig 2000 flere enn i august i fjor.

Det vi ser er at arbeidsmarkedet i fylket har hentet seg betydelig inn holdt opp mot det som skjedde da landet stengte ned i mars. Da var ledigheten i fylket på det meste opp i over 13 000 personer. Samtidig er ledigheten som følge av pandemien fortsatt høyt over det som har vært det normale nivået.

Men bak disse lyspunktene ligger det mørke skyer tilknyttet den maritime industrien. Arbeiderpartiet og Senterpartiet i fylket går nå ut med krav til hva de mener regjeringen må ty til for å avverge en omfattende nedbygging av særlig verftsindustrien i fylket.

De peker riktig på at 2021 kan bli et helt avgjørende år. Da starter ordrebøkene å bli tømt og det er stor usikkerhet rundt hvilke skipstyper som kan erstatte de mindre cruiseskipene som de største verftene i vårt område har bygget de siste årene.

Men bildet er ikke entydig. Senest denne uken kom nyheten om at brønnbåtrederiet Sølvtrans har bestilt ytterligere en båt. Båten skal bygges hos Myklebust verft i Gursken. Dette er kostbare og avanserte båter og det er selvfølgelig svært gledelig at verftet i Gursken er så konkurransedyktig at de vinner den typen kontrakter.

Det viser hvor sammensatt problemene for verftsindustrien er. Kleven verft er helt i oppstartsfasen med nye eiere, mens store verft som Ulstein og Vard for øyeblikket har hendene fulle med å bygge båter som de til nå ikke ser ut til å klare tjene penger på.

Den maritime klyngen på Sunnmøre har lagt på bordet et krav om en tiltakspakke på 2,5 milliarder kroner fordelt over fire år. Over statsbudsjettet vil det innebære en kostnad på drøyt 600 millioner kroner årlig. Kravet framstår ikke som urimelig.

At deler av næringen er på veg inn i alvorlige problemer er det ikke tvil om. Men det gjelder ikke alle. Her har næringen en betydelig utfordring når de skal selge inn budskapet til Stortinget og regjeringen.